Pohlídejte si vyúčtování za energie. Když nesedí, reklamujte ho
Jednou za rok, zpravidla na jaře, zasílají dodavatelé energií vyúčtování. Domácnosti očekávají buď přeplatek, nebo nedoplatek. Vyrovnaný účet je spíše výjimkou. Pokud čísla nesedí, mohou lidé vyúčtování reklamovat. Jak na to?
V souvislosti s ročním vyúčtováním elektřiny nebo plynu může vyvstat celá řada otázek. Například, jak dodavatel provedl výpočet, kde se vzal vysoký nedoplatek a zda máte právo na zaslání přeplatku na svůj účet.
Rozhoduje stav elektroměru
Klíčovým údajem v každém vyúčtování je spotřeba energií. Odečet elektřiny nebo zemního plynu je záležitostí distributora. Distribuční společnosti zjišťují stav měřidla v různé dny, proto finální faktura nechodí všem domácnostem ve stejném termínu. Samotné odečty měřidel pak probíhají také různě – někdy posílají distributoři pracovníky, jindy vás požádají o samoodečet.
Právě samoodečty jsou něco, na co se v současné situaci distributoři spoléhají. „Odečty byly pozastaveny. Jestliže si nejste jisti, jestli vás distributor stihl odečíst, zkontrolujte si u svého dodavatele, jestli vás nevyzval k provedení samoodečtu,“ upozorňuje Eduarda Hekšová ze spotřebitelské organizace dTest. Zatímco dodavatel vám elektřinu nebo plyn prodává, distributor se stará o bezpečné dodávky a má na starosti právě také měřidla – elektroměr nebo plynoměr.
Pokud by distributor odečet nestihl a vy jste promeškali nahlášení samoodečtu, mohl by dodavatel zaslat vyúčtování na základě takzvaného odhadu – ten samozřejmě nemusí být přesný. „Odečet odhadem může být realizován jen na základě postupu uvedeného v zákoně. Tedy musí vycházet z předpokládané spotřeby odběrného místa,“ dodává Eduarda Hekšová.
Chyby ve vyúčtování nejsou výjimkou
Vyúčtování energií si dobře prostudujte. Chybují v něm totiž distributoři i dodavatelé. „Nesrovnalosti ve vyúčtování jsou frekventovaným tématem na našich spotřebitelských linkách. Týká se jich zhruba každý sedmý telefonát. Většina stížností celkem přirozeně míří na výši fakturované částky, případně na to, že vyúčtování nedorazilo vůbec nebo se zpožděním,“ říká Stanislav Trávníček, předseda Rady ERÚ.
Zákon říká, že vyúčtování musí být přehledné, srozumitelné a čitelné. „Jestli mu nerozumíte ani po pečlivém prostudování, máte právo na vysvětlení od dodavatele,“ připomíná Eduarda Hekšová. Zároveň ale varuje, že pokud ve vyúčtování objevíte chybu, měli byste ho reklamovat vždy písemně, nikoli po telefonu.
S tím souhlasí i Stanislav Trávníček. „Dodavatel má na vyřízení reklamace typicky patnáct kalendářních dní od jejího doručení. I proto je důležitá písemná forma. Pokud reklamaci uzná za oprávněnou, do třicátého dne – od původního doručení reklamace – musí vypořádat finanční dopady,“ konstatuje.
Zaplatit nedoplatek je nutné
Zároveň platí, že pokud reklamaci podáváte a vznikl vám nedoplatek, musíte ho zaplatit. „Reklamace sama o sobě nemá odkladný účinek. I kdybyste s fakturovanou částkou nesouhlasili, musíte ji nejprve zaplatit. V opačném případě hrozí, že se dopustíte neplnění smluvních platebních podmínek, tedy neoprávněného odběru. Teprve po kladném vyřízení reklamace máte nárok na vrácení prostředků, které po vás dodavatel požadoval neoprávněně,“ doplňuje Stanislav Trávníček.
Zatímco nedoplatek chce každý dodavatel energií zaplatit hned, ne všichni dodavatelé automaticky vracejí přeplatky. Tam, kde se jedná o stokorunové částky, může být praktické je započíst na další zálohy, ovšem u vyšších částek není důvod k tomu, aby si je dodavatelé ponechávali. V takovém případě se nezdráhejte požádat dodavatele o vrácení přeplatku na váš účet – většina solidních firem vaší žádosti vyhoví.
Vyplňte reklamaci správně
Reklamaci vyúčtování elektřiny nebo plynu je třeba zaslat vždy písemně. Někteří dodavatelé dokonce k faktuře přikládají i reklamační formulář. Pokud chybí, na internetu můžete najít vzory nebo se pustit do psaní sami. V reklamaci vždy musí být vaše jméno, datum narození, bydliště, zákaznické číslo, číslo a adresa odběrného místa. Všechny tyto údaje najdete jak na faktuře, tak ve smlouvě s dodavatelem.
REKLAMA
Patnáct dní na odpověď
Po odeslání reklamace si pohlídejte termíny. Jak už bylo řečeno, na reakci mají dodavatelé patnáct dní. Rozdíl v platbách pak musí vyrovnat do třiceti dní. Pozdní vyřízení reklamace znamená, že po dodavateli můžete požadovat finanční kompenzaci.
„Finanční náhrada za porušení standardu lhůty pro vyřízení reklamace u elektřiny je 600 korun za každý den, nejvýše 24 000 korun. V případě vyúčtování dodávky plynu je náhrada 750 korun za každý den, nejvýše 7 500 korun,“ upřesňuje Stanislav Trávníček. Podmínkou ale je, že spotřebitel požádá o finanční náhradu včas, což znamená do šedesáti kalendářních dnů od chvíle, kdy k porušení došlo.