Včera oznámila ČSOB Pojišťovna spuštění služby umožňující sjednání pojištění Domov Expres prostřednictvím internetu. Pojištění domácnosti – Domov Expres je v pořadí čtvrtou službou nabízenou online. Elektronicky umožňuje ČSOB Pojišťovna sjednat také cestovní pojištění, havarijní pojištění a povinné ručení. Klienti, kteří si uzavřou pojistku na webových stránkách www.csobpoj.cz do 3 měsíců mohou získat od pojišťovny 10% slevu na pojistném.
Druhou pojišťovnou, která se snaží získat své klienty prostřednictvím internetu a tuto možnost sjednání smlouvy jim nabízí, je Česká podnikatelská pojišťovna (ČPP). Sjednání pojištění je velice jednoduché, většina parametrů nenabízí výraznější úpravu, a proto nelze například pozitivně zohlednit vlastní zabezpečení nemovitosti a získat tak slevu na pojistném. Na druhou stranu cena pojištění je v případě ČPP výrazně nižší než v případě ČSOB Pojišťovny.
Možnost sjednání pojištění domácnosti prostřednictvím internetu nabízí na svých webových stránkách také Česká pojišťovna a pojišťovna Allianz. V obou případech se však jedná pouze o vyplnění a odeslání formuláře s podrobnou charakteristikou pojišťované nemovitosti, na základě kterého se vám pojišťovna ozve a zašle zájemci cenovou kalkulaci, případně jej požádá o doplnění údajů. Jednání tedy trvá o něco déle a cenu pojištění se klient dozví až následně. Klienti jak Allianz, tak České pojišťovny za sjednání smlouvy online získá od pojišťovny odměnu. Klient České pojišťovny získá k této pojistce buď 300 Kč na svůj účet, nebo IKEA nákupní kartu ve stejné hodnotě.
Zařazení pojištění domácnosti do své nabídky plánuje v nejbližších měsících také Pojišťovna Direct, která poskytuje své služby pouze prostřednictvím telefonu a internetu.
Zprostředkovatelské servery
REKLAMA
Online sjednáním široké palety pojistných produktů se zabývají také specializované finanční servery.
Velice uživatelsky přívětivá je webová aplikace na stránkách www.pojisteni.com. Zde sjednání pojistné smlouvy probíhá také v několika krocích. Návštěvník nejprve zadá základní údaje o nemovitosti, které je součástí pojišťovaná domácnost. Nutno podotknout, že server disponuje výbornou databází všech nemovitostí v ČR. Při zadávání si pouze vybíráte z tzv. rolovacího pravítka.
Pomocí přednastavené tabulky si žadatel dále zjistí pojistnou hodnotu (= pojistnou částku) vybavení domácnosti. Vliv na konečnou cenu pojištění má samozřejmě rozsah rizik, na které se pojištění vztahuje a případné zabezpečení proti krádeži a vandalismu (bezpečnostní zámek, elektronické zabezpečení, mříže apod.).
Po vyplnění všech nutných kolonek předloží zájemci server www.pojisteni.com přesnou cenovou nabídku, za kterou lze pojistku za předem zadaných parametrů pořídit. Klient se může z této stránky vrátit na předcházející a jedlnotlivé parametry upravovat, pokud například na něco zapomněl, anebo chce dosáhnout nižší ceny. Nicméně vždy platí, že zadané údaje by měly odpovídat skutečnosti. V případě tzv. podpojištění, kdy klient si sjedná pojištění na nižší pojistnou částku, než je skutečnost, dojde v případě pojistného plnění ke krácení výplaty ze strany pojišťovny.
REKLAMA
V nabídce serveru Pojisteni.com jsou produkty pojišťovny Allianz, ČSOB Pojišťovny a Generali, která na svých stránkách nástroj online sjednání nenabízí.
Tabulka 1: Náhled nabídky serveru Pojisteni.com
Na internetu existují ještě další zprostředkovatelské servery, které však nemají tak širokou nabídku jako portál pojisteni.com. A v oblasti pojištění domácnosti nabízí produkty již představených pojišťoven. Takovým portálem je například www.isure.cz, který nabízí pojistku České podnikatelské pojišťovny (ČPP) nebo server www.finance.cz, kde si můžete sjednat pojištění Domov Expres od ČSOB Pojišťovny, a to se slevou na pojistném až 18 %. Pojištění domácnosti zprostředkovává také server Finance.cz (ČSOB) se slevou až 18 %.
Pojišťoven nabízejících online pojištění domácnosti není na našem trhu mnoho a ani další pojišťovny se do tohoto obchodu příliš nehrnou. Pojišťovny své klienty nakupování svých produktů přes internet teprve učí. Zatímco u jednodušších produktů, jako je cestovní pojištění a pojištění odpovědnosti, zájem o pořízení online pojistky exponenciálně roste, u složitějších produktů, jako povinné ručení a pojištění domácnosti, je tento růst ve většině případů velice pozvolný.
Nicméně se zvyšováním počtu pravidelných uživatelů internetu a zdokonalováním internetových aplikací, se očekává masivnější nárůst zájmu klientů o online zprostředkování. Podle průzkumu společnosti Capgemini, která se ve spolupráci s Evropskou asociací pro řízení a marketing zabývala zvyklostmi uživatelů internetu, by mohl během následujících let vzrůst podíl takto uzavřených pojistek u lidí pracujících s internetem na přibližně 30 %. A to jak u složitějších produktů neživotního pojištění, tak dokonce i životního pojištění.