Pozor na nekalé praktiky realitek. Můžete přijít o peníze
Konečně vás z nabídky realitních kanceláří uchvátí nějaký byt a vy se rozhodnete ho koupit. Skoro všechny realitní kanceláře po vás budou chtít, abyste složili rezervační poplatek, který se většinou pohybuje v řádu několika deseti tisíců korun. Průměrná složená záloha v České republice se pohybuje kolem 40 až 50 tisíc korun. Velmi často platí, že čím vyšší je kupní cena, tím vyšší je rezervační záloha. Rezervace odvíjí od ceny nemovitosti.
Podpisem rezervační smlouvy a složením rezervačního poplatku v první řadě zájemce projevu skutečnou vůli nemovitost koupit. Prodávající tímto získává jistotu, že zájemce je skutečný a pro realitní kancelář by se mělo jednat o závazek, že nesmí nemovitost dále nabízet. Což ale některé realitky velmi často porušují a nabízejí nemovitost dále. To pak může zájemci, který rezervaci složil způsobit problémy.
Jenže, co se děje s rezervačním poplatkem? Na jaký účet vlastně peníze jdou? Většinou to funguje tak, že realitní kanceláře mají na všechny platby stejný účet. Z vašeho rezervačního poplatku mohou hradit například inzerci, nájem, mzdy atd. A tak se může stát, že když nedostanete hypotéku a realitní kancelář vám musí peníze vrátit, nemá z čeho. Vašich 100 tisíc korun je dávno pryč a makléř začne zpochybňovat nárok na vrácení poplatku zpět minimálně jen proto, aby získal čas. Když pak peníze do realitky přitečou jinudy, například z jiné rezervace, může kancelář vrátit zaplacený poplatek. Taková realitní kancelář se vlastně zdarma úvěruje na úkor kupujícího i prodávajícího a jeho peníze používá pro svůj provoz a spoléhá na další rezervace. V podstatě se jedná dobře známý způsob podnikání přezdívaný „letadlo“.
Nepodceňujte rezervační smlouvu
Do smlouvy o zaplacení rezervačního poplatku si nezapomeňte nechat zanést klauzuli, že poplatek, případně jeho část, je vratná i tehdy, pokud vám banka neschválí hypotéku. Ve správné rezervační smlouvě jsou jasně stanoveny důvodu, za kterých je možné rezervaci vrátit a kdy ne. Je tedy potřeba, aby smlouva byla vyvážená pro všechny strany, a hlavně byla trojstranná. Pokud je pouze dvojstranná tak je neplatná. Trojstranná znamená, že účastníky rezervace jsou prodávající, kupující a realitní kancelář, u které je složen rezervační poplatek.
Oddělené účty mají smysl
Společnost Fincentrum Reality chce takovým situacím předejít oddělenými účty. Momentálně to funguje tak, že tato realitní kancelář má samostatný rezervační účet, na který klient skládá svůj rezervační poplatek a pak účet provizní, ze kterého se platí náklady a provize. Rezervační účet je dokonce pod auditorským dohledem a Fincentrum Reality nepoužívá tento účet na financování provozu kanceláře nebo mzdy.
REKLAMA
„Jeden účet pro všechno je standardem u většiny tuzemských kanceláří. V našem případě to děláme zcela jinak,“ vysvětluje provozní a marketingový ředitel Fincentrum Reality Martin Fojtík. K převodu prostředků z rezervačního účtu na provizní dochází u Fincentrum Reality až v momentě vzniku nároku na provizi, tedy například podpisem kupní smlouvy. Do té doby s penězi klientů nijak nemanipulujeme.
Společnost Fincentrum Reality dále pro klienty připravuje speciální účet pro úschovy kupní ceny. „V současné době nabízíme v první řadě úschovu u advokátů, kterou jsme schopni zprostředkovat. Nicméně klienti si čím dál více žádají právě úschovu na speciálním účtu u naší realitní společnosti. Proto připravujeme speciální podmínky pro takový účet, aby to pro klienta bylo bezpečné a byla zde 100% garance bezpečnosti nemanipulace s penězi,“ doplňuje Martin Fojtík.
Článek vyšel v časopise Reportér ve vydání pro společnost Fincentrum.