Příjem z pronájmu 20 tisíc měsíčně v daňovém přiznání
Příjem z pronájmu se nutné zdanit a je to důvodem pro podání daňového přiznání. Daňové přiznání přitom musí při příjmech z pronájmu podat i zaměstnanci nebo třeba starobní důchodci, kteří jinak povinnost daňového přiznání nemají. Jak se takové daňové přiznání podává?
Daňové přiznání máte povinnost podat vždy po konci třetího měsíce po uplynutí daňového období. To připadá tradičně na 1. dubna. Vzhledem k tomu, že v letošním roce byl první duben v sobotu, tak se řádné odevzdání posunulo na pondělí 3. dubna. Přičemž pokud daňové přiznání podáváte elektronicky, tak máte čas až do 1. května, tedy spíše do druhého května, protože prvního je svátek. Pokud jste tedy zapomněli odevzdat daňové přiznání v řádném termínu papírově, stále máte možnost toto odevzdat řádně v elektronické verzi.
Co znamená elektronické podání daňového přiznání?
Pro elektronické podání potřebujete buďto datovou schránku, bankovní identitu nebo elektronický popis. Přiznání poté podáváte přes portál mojedane.cz, kde se přihlásíte dostupnou elektronickou identitou. Daňovou schránku mají od začátku letošního roku povinně státem zřízené všechny podnikající osoby. A jako takové mají povinnost podat daňové přiznání právě přes datovou schránku.
Bankovní identitu mají osoby, které mají zřízený běžný osobní účet u zapojené banky. Přičemž většina bank v ČR je do tohoto systému zapojena. Pokud chcete podat daňové přiznání přes bankovní identitu, tak je nutné tuto bankovní identitu aktivovat u své banky. To uděláte buďto v elektronickém bankovnictví nebo na pobočce. V mnoha případech to bude otázka několika minut, pokud nemáte u banky ověřený aktuální doklad totožnosti, tak tento budete muset dodat.
Elektronický podpis si můžete zřídit u několika subjektů, které mají státní oprávnění vydávat elektronické certifikáty. Nejjednodušší a nepřístupnější je to asi přes Českou poštu. Elektronický podpis je určitá alternativa datové schránky, slouží pro komunikaci s úřady. Pokud jako právnická osoba nebo jako OSVČ už vlastníte datovou schránku, tak elektronický podpis není nutný pro podání daňového přiznání, popis provedete skrze datovou schránku.
Příjem z pronájmu v daňovém přiznání
Pokud máte příjem z pronájmu jako zaměstnanec, tak daňové přiznání musíte podat při příjmu vyšším než 20 tisíc korun. Daň z příjmu z pronájmu se pak počítá jako rozdíl mezi příjmem a nákladem a následně 15% podíl. Při výpočtu daně z příjmu z pronájmu se postupuje následovně.
- Nejdříve je nutno zjistit roční příjem. Tedy pokud pronajímáte byt za 20 000 měsíčně, tak roční příjem činí 240 000 Kč.
- Na tento příjem můžete uplatnit náklady, které jste vynaložili pro jeho získání. Nejjednodušší je použít 30% paušální náklady. V takovém případě pak náklady tvoří 72 000 Kč.
- Pokud ale využijete reálné náklady a to především odpisy a paušál na auto, tak můžou být náklady o dost vyšší a často zaplatíte i nulovou daň. Příklad najdete ve starším článku.
- Při paušálních nákladech pak platíte daň z částky 168 000 Kč. 15% daň z příjmu je ve výší 25 200 Kč. To je daň, kterou zaplatíte, pokud neuplatníte žádnou slevu na dani nebo nezdanitelný odpočet.
- Přičemž u zaměstnanců často platí, že slevy na dani využili už během roku při výplatě čisté mzdy každý měsíc.
- Pokud ale v zaměstnání nemáte podepsané daňové prohlášení, tak slevy uplatníte až při podání daňového přiznání.
- Stejně tak při podání daňového přiznání můžete uplatnit roční slevy (slevu na manželku a školkovné) a daňové odpočty. Ty můžou vypočtenou daň ještě snížit.