Prodávající často neznají cenu své nemovitosti
Podle odborníků dokonce dvě třetiny lidí, kteří se chystají prodat svou nemovitost, nejsou schopni odhadnout její skutečnou hodnotu. Často jsou ceny nereálné, doba prodeje se pak prodlužuje kvůli snižování ceny.
„Zatímco u správně oceněné nemovitosti bývá doba prodeje přes realitní kancelář zhruba do tří měsíců od zalistování, v případě špatně nastavené ceny a prodeje svépomocí se prodej může protáhnout i na roky,“ potvrzuje Jan Zachystal z realitní kanceláře RE/MAX Alfa. Majitel nakonec nemovitost prodá raději pod cenou, protože je zklamán z vývoje situace a příliš dlouhé doby prodeje.
Obvykle lidé cenu určují podle toho, kolik peněz potřebují. Například, když prodávají byt a kupují dům, na část platby si vezmou úvěr a zbytek se snaží dorovnat prodejem vlastněné nemovitosti.
„Většinou se setkáváme s tím, že požadovaná částka nerespektuje reálnou tržní cenu nemovitosti a odvíjí se pouze od přání či finančních potřeb prodávajících,“ potvrzuje Jan Zachystal z realitní kanceláře RE/MAX Alfa.
Internetové ceny jsou často nereálné
Přípravu ceny není dobré podcenit. Můžete se podívat na internet, v jaké cenové relaci se podobná nemovitost pohybuje, ale většinou se na internet nejedná o konečné ceny.
REKLAMA
Navíc, i když se zdá, že je nemovitost stejná, nachází se v jiné lokalitě, má jiné rozměry, technický stav a také dopravní obslužností. Většina nabídek je právě unikátních a často není možné při ocenění vlastního bydlení vycházet pouze srovnáním. Může to sloužit jen jako doplnění informací.
„Od roku 2007 až 2008, kdy tady praskla realitní bublina, ceny nemovitostí jdou dolů a ne všichni lidé jsou ochotni a schopni to akceptovat,“ řekl nedávno Jan Zachystal v rozhovoru pro Hypoindex.cz.
Na realitním trhu existují dva druhy kupujících: jedni, kteří již nějakou dobu hledají a přesně vědí, co chtějí. Mají přesnou představu, kolik daná nemovitost stojí a jsou připraveni koupit. Druhá skupina kupujících, která je v poslední době čím dál početnější, se teprve rozhlíží, nemá představu o trhu a teprve začínají navštěvovat nemovitosti.
Když prodávající nastaví vyšší ceny, tak odradí zatím nerozhodnuté kupující, která je připravena koupit a na prohlídky budou chodit zájemci, kteří se jdou „jen podívat“.
REKLAMA
V případě, že ceny prodávající sníží později, vážní zájemci už se nevrátí a prodej nemovitosti se prodlouží. V současné době nabídka výrazně převyšuje poptávku a kupující si mohou vybírat.
Za poslední čtyři roky ceny nemovitostí klesly v průměru o 30 procent. Tedy nemovitost, která měla ještě v roce 2008 hodnotu 3,5 milionu, se dnes běžně prodává za 2,45 milionu.