Realitní makléř: Naši práci nám komplikují předsudky
Jak jste se dostal ke své práci realitního makléře?
Dostal jsem se k ní poměrně jednoduše. V roce 2000 jsem měl kamaráda, který už několik let pracoval v realitách, já jsem měl v té době nějaký kapitál a tak jsme to dali dohromady a založili jsme spolu realitní společnost, která fungovala osm let. Pak se naše cesty rozdělily a já jsem přešel do největší realitní sítě na světě, do RE/MAXu.
Co vás nejvíc baví na práci realitního makléře?
Je to dynamická práce, kdy vlastně nejsem celý den vázán na jedno místo. Nesedím tedy jen v kanceláři, ale pohybuji se po Praze i po blízkém okolí. Samozřejmě mám rád kontakt s lidmi a rád řídím, takže práce realitního makléře je pro mě v podstatě ideální.
Co vám naopak na této práci vadí?
Kromě permanentních dopravních problémů v Praze, bojujeme s předsudky vůči zprostředkovatelům a realitním makléřům. Například Češi nejsou za služby zvyklí platit a my se je stále snažíme přesvědčit, že naše služba má přidanou hodnotu a vyplatí se s námi spolupracovat.
Říkal jste, že hodně jezdíte a vaše práce není fádní, jak tedy vypadá váš běžný pracovní den?
Liší se to den ode dne. Nicméně, každý den mám schůzky s klienty, kdy buď provádím prohlídky nemovitostí, nebo řeším záležitosti ohledně smluv, financování a různých podrobností týkající se koupě nebo pronájmu nemovitosti. Pak jsem samozřejmě v kanceláři, kde telefonuji, připravuji prezentace, natáčíme videa a tak dále.
Jaká videa?
To je tady v relativně nová věc. Natáčíme tematická videa, tedy video prezentace nemovitostí. To znamená komentovanou video prohlídku nemovitosti, kde já vystupuji jako realitní makléř a klient v podstatě může vidět okolí domu, samotnou nemovitost, případně i další prostory.
Jakou má takový projekt odezvu?
Zatím je odezva skvělá, jak od prodávajících, kterým se hlavně líbí, způsob jakým prezentujeme jejich nabídky, tak i od kupujících, kteří takhle mají lepší představu, jak nabízená nemovitost vypadá. Fotky totiž leckdy neodpovídají realitě. Problém je zatím v tom, že realitní servery nejsou na takovou prezentaci zatím stoprocentně připraveny, to znamená, že tam nelze nahrát video v profesionální kvalitě. Prezentujeme to hlavně přes sociální sítě.
Vrátím se ještě ke klientům. S jakými problémy se nejčastěji setkáváte?
Jednak to jsou již zmíněné předsudky a jednak fakt, že realitní trh se hodně změnil. Od roku 2007 až 2008, kdy tady praskla realitní bublina, ceny nemovitostí jdou dolů a ne všichni lidé jsou ochotni a schopni to akceptovat.
Dá se tedy v dnešní době prací realitního makléře uživit?
Samozřejmě se uživit dá, jinak bychom to nedělali (smích). Ale občas je ta práce velice náročná a jen určitá část realitních makléřů si opravdu vydělá.
Mluvili jsme o těch předsudcích, které ale pramení z negativních zkušeností. Co třeba vy osobně považujete za takové podlé metody prodeje?
Základ dobrého prodeje je v jednoduchosti. Neposkytovat mylné informace, to je pravidlo, který platí v mnohých profesích i v životě. Nicméně u konkurence byly případy, kdy makléři nechávali podepisovat exkluzivní smlouvy s tím, že to jsou neexkluzivní smlouvy. Tímhle způsobem je nechvalně známá jedna realitní kancelář, která si nechává zaplatit provize za práci, kterou neudělali. V podstatě jen vystavili nemovitost na internet, inzerát navštívilo x lidí a oni na základě toho už fakturovali určitý poplatek. Tohle jsou v podstatě takové top špinavé praktiky realitních kanceláří.
Myslíte si, že je tedy dobré mít exkluzivní smlouvu s jednou realitní kanceláří?
Rozhodně. Pokud nemáte exkluzivní smlouvu, tak problém bývá v tom, že realitní kanceláře mohou nemovitost nabízet za různou cenu, a to pak pochopitelně klienty odradí. Exkluzivní smlouva musí být jasně daná a musí v ní být přesně řečeno, co pro vás realitní kancelář v rámci exkluzivity udělá a jakým způsobem končí.
Exkluzivní smlouva vám právě garantuje, že máte jednoho zprostředkovatele, víte, s kým jednáte, na koho se obrátit a za jakých podmínek. A zprostředkovatel si je takřka jistý, že tu nemovitost prodá právě on a dá do toho všechno.
Tohle je takové specifikum českého trhu. Když se podíváme na vyspělé trhy, jako v Americe nebo v Kanadě, tak tam se prodává jen přes exkluzivní smlouvy. Takže není prostor pro různé nekalé praktiky. Zas na druhou stranu je tam realitní trh poměrně striktně regulován. Získat tam licenci není jednoduché. U nás to bohužel může dělat každý a trh podle toho také vypadá.
Jan Zachystal |
vystudoval Podnikový management na ESMA Barcelona. V oblasti nemovitostí se pohybuje od roku 2000. Ve společnosti RE/MAX působí od roku 2009 na pozici realitního makléře a mentora. Mimo práci se věnuje běhání, tenisu a beach volejbalu. |