Skóre ve změnách dodavatelů. Jak moc šetříme na energiích?
Foto: Shutterstock
Je to patnáct let, co si české domácnosti poprvé mohly vybrat svého dodavatele elektřiny. Zpočátku byly počty přechodů k jiným společnostem nesmělé. Nyní mění dodavatele energií stovky tisíc domácností ročně. Změn by mohlo být i více – často jim totiž brání komplikované smlouvy s dodavateli.
Loňský rok ze statistik počtu změn dodavatelů nijak výrazně nevyčníval. Podle údajů, které vede Operátor trhu s elektřinou (OTE ČR) realizované přechody meziročně poklesly o 2,7 procent. K novému dodavateli elektřiny přešlo 308 513 domácností. V roce 2019 si novou společnost vybralo 320 901 odběratelů. Ještě výrazněji ubylo změn dodavatelů v případě zemního plynu. Zatímco v roce 2019 si nového dodavatele zemního plynu zvolilo 212 958 domácností, loni to bylo něco málo pod 200 tisíc.
Kolísání počtu změn přechodů souvisí s tím, co se děje na energetickém trhu. Podle analytiků jsou lidé ochotnější poohlížet se po nové společnosti, pokud jdou ceny energií nahoru. Loni ale jak elektřina, tak zemní plyn v některých případech zlevňovaly. „Lidé přemýšlejí o změně dodavatele, pokud se zdražuje. To se stalo například v roce 2018 a tehdy také počet změn dodavatelů narostl. Loni se spíše zlevňovalo, především ve druhé polovině roku,“ uvádí Jiří Gavor ze společnosti ENA.
Zdroj: OTE ČR
Zdroj: OTE ČR, *Dodavatele zemního plynu mohou domácnosti měnit od roku 2007, OTE ČR má dostupná data až od roku 2010.
Komplikované smlouvy a udržovací nabídky
Nejde však jen o ceny energií. Motivací pro změnu jsou často i lepší smluvní podmínky nebo bonusy, s nimiž se v poslední době na energetickém trhu roztrhl pytel. Lidé, kteří by možný přechod k novému dodavateli chtěli zrealizovat, ale mohou být svázaní smlouvou na dobu určitou, které jsou dnes již standardem. Uzavírají se většinou na jeden, dva nebo tři roky a domácnost nemůže v průběhu trvání smlouvy dodavatele měnit.
Pokud by chtěla smlouvu vypovědět, druhá strana bude zpravidla požadovat několikatisícové sankce. Řešením je počkat, až se budou smlouvy uzavřené na dobu určitou blížit konci, a potom je vypovědět. Bez výpovědi se totiž většinou automaticky prodlužují (takzvaná prolongace).
Současně se rozmohly také takzvané retenční neboli udržovací nabídky. Dodavatelé je zasílají svým zákazníkům ve chvíli, kdy jim doručí výpověď smlouvy. Nabídka má spotřebitele přesvědčit, aby u původního dodavatele zůstal, ať už pod příslibem snížení ceny, nebo jiných bonusů. I to může brzdit počty změn dodavatelů.
Takové nabídky ale nejsou zcela bez rizika, jak nedávno upozornil Energetický regulační úřad (ERÚ). „Nebezpečí se týká hlavně lidí, kteří s novým dodavatelem již mají uzavřenou smlouvu. Když se jim pak ozve stávající dodavatel a oni se rozhodnout zůstat u něj, mohou tím porušit právě smlouvu s novým dodavatelem a čelit mnohatisícovým pokutám. Pokud udržovací nabídka spotřebitele zaujme, měl by si ji v klidu prostudovat a až poté se rozhodnout,“ vysvětluje Stanislav Trávníček, předseda Rady ERÚ.
Domácnosti mohou platit o tisíce méně
Hlavní motivací pro změnu dodavatele stále zůstává úspora. Na energetickém trhu dnes působí kolem osmdesátky dodavatelů, kteří prodávají elektřinu a zemní plyn za rozdílnou cenu, a to v závislosti na své cenové politice, strategii nákupu energií a marketingu. Jak upozornil Jan Schindler, analytik portálu TZB-info.cz, ve statistikách OTE ČR se i v posledních dvou letech stále objevuje poměrně velký počet nových dodavatelů, kteří nemají o zákazníky nouzi. „Počet odběrných míst jim roste závratným tempem, klidně o tisíc za půl roku,“ říká Jan Schindler.
Proto je stále z čeho vybírat. „Podle našich dat lze změnou dodavatele výrazně ušetřit. U elektřiny průměrně 2200 korun, u plynu úspora dosahuje kolem 5000 korun,“ říká Arsen Lazarevič, šéfredaktor serveru Elektřina.cz. Cena energií by ale podle odborníků neměla být jediným kritériem volby dodavatele. Velmi důležité jsou také obchodní podmínky, samotná smlouva, stejně jako servis, historie a pověst dodavatele.
Šance uspořit je i ve firmách
Úspory změnou dodavatele mohou dosáhnout nejen domácnosti, ale také firmy. Právě ty jsou nyní v situaci, kdy s ohledem na pandemickou situaci hledají možnosti úspory. Přesto ale jejich zájem o přechod k jiným energetickým firmám neroste, jak zjistil nedávný průzkum společnosti Amper Market.
„Velmi nás překvapilo, že dodavatele energií v roce 2020 změnilo jen 25 procent dotazovaných firem, což je minimální nárůst, protože o rok dříve to bylo 21 procent. Kontrastuje to s tlakem, který na trhu energií směrem k malým a středním podnikům vidíme,“ říká Viliam Grácz ze společnosti Amper Market, a dodává: „Zároveň každá pátá firma, která dodavatele změnila, uvedla, že bez pandemie by se k tomuto kroku neodhodlala.“
Podle Viliama Grácze jde přitom o nejsnadnější formu potenciální úspory za dodávky energií. „Zatímco zákazníci s odběrem do 150 megawatthodin elektrické energie ročně měnili obchodního partnera pouze v 18 procentech případů, v kategorii spotřeby 150 až 1000 megawatthodin za rok to už bylo 30 procent a v kategorii nad 1000 megawatthodin ročně dokonce 38 procent všech účastníků průzkumu,“ uzavírá odborník.