Jak snadno a rychle prodat nemovitost
Poptávka po nemovitostech je stále velmi silná. Ne každá nemovitost se ale prodává snadno a rychle. Jak prodat nemovitost za co nejvyšší cenu, když na prodej spěcháte? Cena je důležitým, ale ne jediným kritériem.
Ceny nemovitostí lámou jeden rekord za druhým. Přestože pokles cen očekávat nemusíme, dochází k pozvolnému zvolnění tempa růstu. „Na trhu můžeme aktuálně pozorovat určitý obrat. Počty hypoték se začínají snižovat a růst cen nemovitostí lehce zpomaluje. V některých regionech začnou ceny stagnovat. V Praze je ještě pro růst určitý prostor. Nebude už ale tak prudký jako v posledním roce a půl,“ vysvětluje ředitel odboru nemovitostí Hypoteční banky Petr Němeček.
Ceny žene vzhůru především nedostatečná nabídka bytů. Zájemců o koupi nemovitosti stále neubývá, přesto nekoupí každou nemovitost, která se na trhu vyskytne. Jde o investici mnohdy na celý život, a tak snad žádný kupec nekoupí zajíce v pytli a za nepřiměřeně vysokou cenu.
Jak správně určit cenu nemovitosti?
Snadným a rychlým vodítkem pro určení ceny nemovitosti, kterou si může udělat každý sám, je srovnávací tržní analýza. „Můžete se podívat na aktuálně inzerované nemovitosti v okolí. Ale pozor, cenu musíte ponížit o 10-15 %, protože za inzerovanou cenu se nemovitost málokdy prodá. Pokud byla prodejní cena nastavena správně, je nemovitost již prodána a není v inzerci,“ radí Dominik Ženatý, makléř realitní sítě CENTURY 21.
„Cenové mapy ale nedokáží zohlednit nemovitost samotnou, jen pomáhají dobrat se průměrné ceny v dané lokalitě,“ upozorňuje Otakar Schuma, realitní makléř RE/MAX Search. S odhadem ceny je proto dobré obrátit se na realitního makléře.
Především se cena nemovitosti určuje podle lokality, samotného místa v dané lokalitě, místa v dané ulici či čtvrti, velikosti nemovitosti, stavu nemovitosti a druhu vlastnictví (mezi osobním, družstevním a podílovým vlastnictvím může být rozdíl i 35 procent).
Záleží také na tom, zda prodáváte rodinný dům či byt. „U rodinného domu, na rozdíl od bytu, je situace o něco jednodušší, protože cenu ovlivňuje především lokalita, lokalita, a ještě jednou lokalita, pak teprve stav, stáří a velikost. U bytu je pak podstatné například i patro, výhled z oken, orientace jednotlivých pokojů na světové strany, umístění do klidné nebo rušné ulice, stáří domu, zda byla provedena či je naopak nutná rekonstrukce,“ vysvětluje Otakar Schuma.
Faktorů, které ovlivňují cenu nemovitosti je mnoho. „Proto bych vždy doporučil obrátit se na odborníka, který je schopen všechny tyto parametry posoudit a nastavit správnou prodejní cenu,“ říká Otakar Schuma.
Špatné nastavení prodejní ceny může připravit majitele o část peněz. „Buď prodá nemovitost příliš levně, nebo naopak se vystavuje riziku, že nemovitost bude prodávat velmi dlouho, protože cena byla nastavená příliš vysoko. Dlouhá doba prodeje však povede k tomu, že bude nucen postupně cenu snižovat až pod tržní cenu. Za sedmnáct let, co pracuji v realitách mohu říci, že špatné nastavení ceny téměř vždy vede ke ztrátě pro majitele,“ říká Otakar Schuma.
Jak připravit nemovitost?
Nemovitost jako první prodávají inzerované fotky. Pokud nejsou kvalitně vyfoceny a nezachycují správně nemovitost, mohou prodeji uškodit. Správně nafocená nemovitost prodává.
„Správná příprava nemovitosti na prodej (home staging) zahrnuje úklid nemovitosti, její odosobnění, to znamená žádné fotografie, medaile, suvenýry z cest a vytvoření co nejvolnějšího prostoru (třeba odstěhováním nábytku). Vznikne tak obraz „hotelového pokoje“, kde si každý dokáže představit své bydlení. A to je přece to, co každý prodávající chce,“ popisuje úspěšnou praxi makléř realitní sítě CENTURY 21.
Fotografie nemusí nutně zachycovat úplně vše. Důležité je „vypíchnout“ hlavní pozitivní stránky prodávané nemovitosti a proč by klient měl koupit právě tu vaší. Můžete klást důraz na krásnou koupelnu, novou kuchyň či prostorný obývák. Pomoci může i videoprohlídka, která zájemci ukáže dispozice vaší nemovitosti.
Při inzerci na realitních serverech si dejte pozor kde, kým a za jakou cenu je nemovitost nabízena. „I dnes se často stává, že je jedna nemovitost dokonce i za různé ceny nabízena více kancelářemi na stejném realitním serveru. To působí nedůvěryhodně a potenciální zájemce může spíše odradit než naopak,“ dodává Otakar Schuma a doporučuje exkluzivní smlouvu s realitní kanceláří.
Osobní prohlídka prodává
Pokud potenciálního kupce zaujme inzerovaná prezentace a cena, ještě není vyhráno. Na řadu přichází osobní návštěva nemovitosti. Není proto dobré realitu zkreslovat, potenciální kupec by mohl být zklamán a prohlídky by byly zbytečné. Reálný popis nemovitosti zaručí, že nebudete ztrácet čas s kupci, kteří ve skutečnosti hledají něco jiného.
Říká se, že každá věc má svého kupce. Jiné to není ani u nemovitostí. Stačí jen dodržet několik základních pravidel a v případě potřeby se obrátit na zkušeného realitního makléře, který s prodejem pomůže.