Stát v lednu zřídí automaticky datové schránky všem SVJ
Povinné subjekty
Na počátku příštího roku má nabýt účinnosti novela zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů. Nově povinnost dopadne na podnikatele, a to nejen živnostníky, ale i osoby podnikající podle zvláštních zákonů.
„Datová schránka bude zřízena také spolkům, sdružením, nadacím, obecně prospěšným společnostem, společenství vlastníků bytových jednotek a dalším právnickým osobám, jejichž hlavním předmětem činnosti není podnikání,“ připomíná Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Nová povinnost se podle Ministerstva vnitra dotkne zhruba dvou milionů podnikatelů a 200 tisíc právnických osob, které prozatím datovou zřízenu neměly.
Nové povinnosti a náklady
Doposud byla datové schránka společenství vlastníků zřizována pouze na radost. Po automatickém zřízení vznikne SVJ povinnost komunikovat se státem právě a jen datovkou. Podle předsedy Svazu českých a moravských bytových družstev (SČMBD) Jana Vysloužila povinné zavedení elektronické komunikace může přinést o tisíce korun vyšší roční náklady.
REKLAMA
Samotné založení datové schránky je zdarma. Zprávy ale nejsou automaticky archivovány, po uplynutí devadesáti dnů se automaticky mažou. Pokud si uživatel k datové schránce nepřikoupí datový trezor.
Komplikovanější může být u řady SVJ i obsluha datové schránky. „Máme problém s tím, že nám ve funkcích často zůstávají senioři. Neumím si tedy představit, že by někdo ze stávajících funkcionářů chtěl, nebo v případě těch starších dokonce uměl, obsluhovat datové
schránky. Musel bych na to přijmout pracovní sílu, a tu si nechat zaplatit – čili zvednout příspěvek na správu, nebo vypovědět smlouvy s většinou SVJ,” připomíná Jan Tichý, předseda SBD Benátky nad Jizerou.
Založení datové schránky
Uživatelé obdrží přihlašovací údaje doporučený dopisem. Následně si mohou schránku prvním přihlášením zpřístupnit. Pokud se uživatel do datovky po obdržení přihlašovacích údajů nepřihlásí, dojde k automatickému zpřístupnění po uplynutí patnáctidenní lhůty.
Po zřízení datové schránky je nutné komunikovat se státem výhradně tímto způsobem. Od počátku ledna dochází ke sjednocení pravidel fikce doručení jak pro soukromoprávní dokumenty (od bank, pojišťoven, energetických společností), tak pro dokumenty od státu.
Pokud se uživatel do schránky nepřihlásí do deseti dnů ode dne, kdy byl dokument do schránky doručen, nastává fikce doručení. Znamená to, že poslední den lhůty se dokument považuje za doručený. Cílem sjednocení pravidle je zabránění obstrukcí při doručování, vysvětluje advokát Jan Kubica z Moore Legal CZ.
Pro SVJ to znamená určit osobu odpovědnou za nahlížení do datové schránky. Z datové schránky si uživatel může nastavit zpoplatněnou službu notifikací ve formě SMS, anebo e-mailové zprávy.