Nabízení, sjednávání nebo zprostředkování úvěru
Při nabízení, sjednávání nebo zprostředkování spotřebitelského úvěru prostřednictvím hlasové telefonní komunikace, textové nebo multimediální zprávy nelze použít telefonní číslo pro přístup ke službám s vyjádřenou cenou podle právních předpisů upravujících podnikání v oblasti elektronických komunikací. Zákon o spotřebitelském úvěru chrání spotřebitele nejen při sjednávání spotřebitelského úvěru, taktéž však při jeho nabízení nebo zprostředkování.
„Pod stejnou sankcí (do 20 mil. Kč), je také nabízení, sjednávání nebo zprostředkování spotřebitelského úvěru prostřednictvím hlasové telefonní komunikace, textové nebo multimediální zprávy s vysokou sazbou, tj. telefonních čísel pro přístup ke službám s vyjádřenou cenou (podle právních předpisů upravujících podnikání v oblasti elektronických komunikací),“ vysvětlil v rozhovoru pro Investujeme.cz Jiří Fröhlich, tiskový mluvčí České obchodní inspekce.
100 Kč za minutu hovoru?
Zákonodárce přistoupil k této zákonné úpravě ve prospěch ochrany spotřebitele z důvodu časté inzerce zprostředkovatelů levných úvěrů s uvedením pouze kontaktního telefonu. Zájemci o úvěr, který následně zavolal na takové telefonní číslo, byla účtována minuta hovoru i ve výši 100 Kč.
Zájemce o úvěr nebyl často o ceně hovoru zřetelně informován, popř. byl informován, že telefonický hovor nepotrvá déle než několik minut. Telefonický hovor k zajištění úvěru však obvykle trval až hodiny s odůvodněním zprostředkovatele úvěru, že údaje o spotřebiteli zpracovává počítač. Zájemce o úvěr často poté nezískal požadovaný úvěr a byl povinen uhradit velmi vysoké hovorné.
Z tohoto důvodu bylo přistoupeno k zákonnému zákazu využívání telefonních linek s hovorným vyšším, než je obvyklé.
REKLAMA
Česká obchodní inspekce
Neférová praktika s drahými telefonními čísly způsobuje spotřebitelům značnou újmu, kdy cena hovorného se může vyšplhat na tisíce až desetitisíce korun za jeden uskutečněný hovor. Porušení zákazu použití předražených telefonních linek při nabízení, sjednávání nebo zprostředkování spotřebitelského úvěru může být sankcionováno až do výše 20 mil. Kč jakožto správní delikt.
Dozor nad dodržováním povinností stanovených zákonem o spotřebitelském úvěru vykonává Česká obchodní inspekce, s výjimkou dozoru nad činností subjektů, u nichž dozor vykonává Česká národní banka. Spotřebitel by se tedy měl obrátit zejména na Českou obchodní inspekci v případě podezření na porušení jeho práv při využití předražených telefonních linek u spotřebitelského úvěru.
Spory mezi věřitelem nebo zprostředkovatelem a spotřebitelem při nabízení, poskytování nebo zprostředkování spotřebitelského úvěru je oprávněna řešit také Kancelář finančního arbitra.
Tip: Rozhovor s Monikou Nedelkovou, finančním arbitrem
Budete-li řešit obdobnou problematiku, lze jedině doporučit konzultovat s právníkem k posouzení veškerých aspektů vašeho konkrétního případu, a to i vzhledem k neustálému vývoji rozhodovací praxe soudů a samotné legislativy.