Vaše příběhy: Obráni zástupcem stavební spořitelny
Vybrat si peníze ze stavebního spoření trvá poměrně dlouho. Výpovědní lhůta činí 90 dnů a stavební spořitelny se jí úzkostlivě drží, pokud se nejedná o starší smlouvy výhodné pro klienty, které samy vypovídají. Náš čtenář měl naspořené peníze u ČMSS a chtěl je vyžít dříve než za čtvrt roku. Liška nabízí možnost zkrácení výpovědní lhůty a výplaty prostředků, pokud si klient uzavře následnou smlouvu o stavebním spoření. Toho chtěl čtenář využít.
Potíž nastala v okamžiku, kdy se čtenář setkal s obchodní zástupkyní stavební spořitelny. Ta mu prodala dvě stavební spoření s celkovou cílovou částkou 3 mil. Kč, rozdělenou do dvou smluv po 1,5 mil. Kč – jednu pro něj a druhou pro jeho bratra. Čtenář i jeho bratr na smlouvy kývli – vždyť nemusí nic platit. Navíc si takto prý mohou spořit třeba i dvacet let. To, že poplatek ve výši 30 tis. Kč bude stržen z předchozí smlouvy, se pochopitelně nedozvěděli.
Motivací zástupkyně stavební spořitelny byla provize. Při rozdělení cílové částky 3 mil. Kč, která odpovídala budoucímu hypotečnímu úvěru na rekonstrukci (přičemž klienti nechtěli čerpat překlenovací úvěr), získala obchodní zástupkyně vyšší provizi, neboť se vyhnula stropu vstupního poplatku (a s ním i provize), který činí u ČMSS 15 tis. Kč. |
S čím klienti souhlasili, zjistili až při návštěvě jejich finanční poradkyně, která jim zajišťovala hypoteční úvěr. Co teď?
„Každý podobný podnět či reklamaci posuzujeme individuálně. Proto bych doporučil klientům, ať se obrátí na ČMSS ideálně prostřednictvím kontaktního formuláře na našich webových stránkách, případně emailem na adresu info@cmss.cz. Je nutné, aby klienti uvedli své identifikační údaje ke stavebnímu spoření a zároveň i specifikovali důvod nespokojenosti. Uvedenou problematikou se pak bude zabývat Centrum klientské péče, případně klientský ombudsman,“ uvedl k našemu dotazu Rostislav Trávníček, tiskový mluvčí ČMSS.
Klienti postup obchodní zástupkyně spořitelny reklamovali. Bohužel jejich stížnost a žádost o snížení cílových částek a vrácení poplatků zaslanou na vedení ČMSS spořitelna dvakrát zamítla. „V postupu obchodní zástupkyně jsme neshledali žádná pochybení. Výše cílové částky byla zvolena v souladu s Vaším požadavkem. Musíme se tedy držet především faktů,“ píše v druhé odpovědi klientům ČMSS.
Náš čtenář se nechal přesvědčit zástupkyní stavební spořitelny k podpisu nevýhodné smlouvy. Při reklamaci ČMSS jednoznačně prohlašuje: Podepsal, tak ať platí. Vždyť podpis smlouvy je fakt, a to, jakým způsobem zástupkyně spořitelny k podpisu nevýhodné smlouvy klienty navedla, je pouhá spekulace.
ČMSS v závěru dopisu čtenáři dává „dobrou“ radu: „Doporučujeme Vám využít smlouvu o stavebním spoření k ukládání finančních prostředků s nárokováním státní podpory. Stavební spoření je stále jedním z nejvýhodnějších produktů na finančním trhu a může Vám zajistit zajímavé zhodnocení úspor.“
Optimální doba spoření se stavebním spořením je šest let a několik měsíců. Za tuto dobu lze naspořit při optimálním spoření řádově 160 tis. Kč. Pokud neplánujete čerpání úvěru ze stavebního spoření, který je v současné době až dvakrát tak drahý než hypotéka, není racionální uzavírat smlouvu na cílovou částku vyšší než 200 tis. Kč. Navíc, kdyby se v budoucnu změnily vaše potřeby či preference, lze cílovou částku navýšit.
Tipy k přečtení: |