Ve státním rozpočtu chybí desítky miliard korun proti plánovanému schodku. A může být i hůř. Vláda tak připravuje opatření, která mají výpadek pokrýt. Kdo to zaplatí? Jako vždy lidé ze svých daní. Ve státní kase nejsou jiné peníze než ty, které jsou od lidí vybrány. Jistě, lze se obrátit na firmy a zdanit více je – jenže nadnárodní korporace po takovém kroku ukáží České republice jedničku a odstěhují se za lepšími podmínkami. A v Česku jen vzroste nezaměstnanost a s ní i další sociální výdaje.
Některá z opatření připravovaných vládou dopadnou přímo na majitele nemovitostí a na náklady bydlení obecně. Pro zájemce o novostavby bude mít nepochybně největší dopad sjednocení daně z přidané hodnoty, což by přineslo její faktické zvýšení o dalších 5 až 6 procentních bodů. Tím ale výčet nekončí. Na pořadu dne je zvýšení daně z elektřiny a zrušení výjimky na daň z plynu pro domácnosti.
DPH vzroste
Novostavby jdou vždy dobře na odbyt před plánovaným zvýšením daně z přidané hodnoty. Při posledním zvýšení snížené sazby, kterou jsou novostavby zatíženy, se daň zvedla o 4 procentní body z 10 % na 14 %. Nyní se připravuje další zvýšení.
Podle aktuálního návrhu by DPH měla být sjednocena na úrovni buď 20 %, nebo 19 %. Ve hře je ale též varianta zachování dvou sazeb daně ve výši 15 % a 21 % – v takovém případě by byl dopad na realitní trh minimální.
Dražší plyn a elektřina
Růst cen plynu a elektřiny děsí jak majitele, tak nájemníky. Cena energií stoupá (až na výjimečné poklesy v krizových letech) i bez zásahu shůry v podobě zvýšení daní. A zvýšení daní se do ceny promítne pravděpodobně z velké části.
REKLAMA
Jak velké by mělo být zvýšení daně z elektřiny zatím není zřejmé a bude o něm nepochybně ještě mnohokrát jednáno.
U zrušení osvobození plynu pro domácnosti lze dopad dopočítat poměrně snadno. Aktuální sazba daně ze zemního plynu činí 34,20 Kč/MWh. V případě spotřeby rodinného domu 16,7 MWh/rok vzrostou roční náklady domácnosti o 571,14 Kč za rok.
Zdraží ale i jiné způsoby vytápění. Připravuje se zavedení nové uhlíkové daně z pevných paliv a topných olejů. Zvýšení nákladů se tak zřejmě nevyhne žádná domácnost.
Vyšší daň z převodu nemovitostí i z nemovitostí
Současná výše daně z převodu nemovitostí činí 3 %. NERV ve svých úsporných opatření navrhuje její zvýšení na 5 %. Tento návrh se ale zatím nedostal na pořad vlády a tak se ho zatím lidé nemusí obávat. Zvýšení daně z převodu nemovitostí by dopadlo buď na prodávající snížením jejich výnosu o 2 %, nebo na kupující zvýšením ceny nemovitosti o 2 %. Možné je též „podělení“ daně v určitém poměru.
REKLAMA
Ale v každém případě by zvýšení daně z převodu nemovitostí dopadlo na realitní trh a snížilo mobilitu (možnosti stěhování) lidí s vlastnickým bydlením.
Daň z nemovitostí je nejméně efektivní daní měřeno efektivitou jejího výnosu. Náklady na její vybrání a vymáhání nedoplatků jsou tak velké, že se ji téměř nevyplatí vybírat. Neefektivitu lze řešit dvěma cestami: zrušením této daně, nebo jejím zvýšením. NERV se ve svých doporučení nyní kloní ke druhé z možností. Ani tu vláda zatím do svých opatření nevybrala.
Další opatření…
Opatření pro zvýšení příjmů státního rozpočtu je celá řada. Na majitele nemovitostí dopadne plánované zvýšení daně z příjmů z 15 % na 16 % a pro větší majitele i zavedení druhého pásma se zdaněním 31 %, které by se dotklo lidí s příjmem přesahujícím strop pro platbu sociálního pojištění.
Jak nájemníků tak majitelů by se nepochybně dotklo zavedení daně z pojistného, které také navrhuje NERV. I toto je návrh, který zatím vláda nepřijala za svůj a tak by pojistné vzrůst zatím nemuselo. Dopad by byl jak na pojištění nemovitostí, tak na pojištění domácností, tak na pojištění odpovědnosti za škody.
A v neposlední řadě by měl být zrušen doplatek na bydlení.