Zájemci o koupi bytu jsou chytřejší. Nenechají se utáhnout na vařené nudli
Ceny bytů za poslední tři roky klesly až o 30 procent. Ale otázkou je jaké. Nepěkné byty, do kterých stejně budete muset investovat minimálně dalšího půl milionu korun, sice zlevnil o 400 tisíc, ale pořád to není ten vhodný byt pro velkou rodinu.
Jak se říká: „S jídlem roste chuť,“ tak i se snížením cen bytů lidé stále hledají ve stejné cenové relaci, jako před třemi lety, ale často mají i větší požadavky.
Nejdůležitější je cena
Pro běžného zájemce o koupi bytu byla, je a bude nejdůležitější cena nemovitosti. Podstatná je samozřejmě i dopravní dostupnost, počet pokojů a reference kamarádů, či známých. Vychází to z průzkumu společnosti Ekospol.
Pokud chcetekoupit byt od nějaké společnosti nebo v lokalitě, kterou moc neznáte. Zkonzultujte svůj výběr s internetem. Na různých fórech a v diskuzích se například dozvíte, jaké patálie měli lidé při stavbě levných i drahých domů, nebo která lokalita se za pár let změnila k horšímu.
Počet pokojů je pro kupující také velmi důležitý. Ale záleží samozřejmě na poměru k celkové výměře bytu. Někdy je až nepředstavitelné, že lze vytvořit na 50 m2 byt o velikosti 4+kk.
Podle průzkumu, kde dotázaní měli hodnotit podle důležitosti na stupnici 0 až 5, získala „cena“ průměrnou hodnotu 4,44 a kritérium „počet pokojů“ 4,17. Třetí nejvýznamnější vlastnost nového bydlení pak klienti označili dobrou dopravní dostupnost lokality, a to s průměrnou známkou 4,00.
Na chvostu důležitosti se objevila občanská vybavenost mikrolokality (3,26) a úroveň standardního vybavení (3,19). „Nízká důležitost standardního vybavení svědčí o tom, že dnešní klienti jsou daleko chytřejší než dříve. Již se nenechají utáhnout na vařené nudli a nejsou ochotni zaplatit vyšší cenu za rádoby luxusní vybavení, které je ve skutečnosti luxusní jen cenou a možná v představách prodávajícího developera,“ vysvětluje Evžen Korec, generální ředitel a předseda představenstva Ekospol.
Tip: |
---|
Úrokové sazby u hypoték znovu klesly. |
Co na to kamarád?
Mnoho lidí také při výběru nemovitostí klade důraz na reference od svých přátel. Toto kritérium v průzkumu ohodnotili kupující jako čtvrté nejdůležitější s průměrnou známkou 3,96. Každý čtvrtý až pátý byt od společnosti je tedy prodán na základě referencí dřívějších zákazníků. Každý má však jiná kritéria výběru, proto kde se líbí jednomu, nemusí se vůbec líbit jinému kupujícímu.
I když jsou ceny bytů nízké, mnoho lidí si byt za účelem dlouhodobé investice nekupuju. Kolem 79 procent všech bytů je koupeno za účelem vlastního bydlení a jen 10 procent právě jako investice.
O průzkumu |
---|
Do průzkumu se zapojilo 606 respondentů, kteří si u společnosti koupili alespoň jeden nový byt v období od 1. ledna 2010 do 31. srpna 2011. |