Ze života třicátníků: preferují variabilní hypotéky a odmítají dluhy
Lidé, kterým je přes třicet mění nájemní bydlení za vlastní financované hypotékou. Uvědomují si, že ceny nemovitostí jsou nízko a úrokové sazby se vyplatí. Nákup nemovitosti využívají také jako investici. Kolem 44 procent respondentů má vlastní bydlení financované hypotékou, což je o deset procent víc, než lidí, kteří žijí v nájmu.
„Za „úsporu“ mnohdy považují i investici do vlastního bydlení. V budoucnu si touto cestou výrazně sníží náklady na bydlení. Navíc splátky hypotéky jsou často nižší než nájemné,“ doplňuje Petr Plocek, tiskový mluvčí UniCredit Bank.
Třicátníci jsou zvyklí měnit věci podle momentální situace. Proto jsou u nich v oblibě právě spořicí účty a hypotéky s pohyblivou úrokovou sazbou. Termínované vklady jim právě kvůli závazku moc nevyhovují. Využívá je jen osm procent respondentů. Největší přízeň tato generace věnuje spořicím účtům, ale i cenným papírům a investicím do vlastního bydlení. Stavební spoření však využívá jen 12 procent dotázaných.
„Určitě se tam odráží i fakt, že mnozí z této Generace 30+ stavební spoření měli, využili ho na bydlení a nyní mají spíše hypotéku v bance nebo již vlastní bydlení nezatížené hypotečním úvěrem,“ upřesňuje Petr Plocek.
Tip na článek: |
Nový trend: děti zůstávají bydlet s rodiči až do třiceti let |
Investice nejsou tabu
Třicátníci jsou také první generací, která se podle průzkumu nebojí ani investic do akcií, dluhopisů či podílových fondů. Někteří z nich se dokonce odváží také reálně zainventovat a pečlivě sledují dění na světových trzích.
Generace 30+ se snaží spíše ušetřit, než se zadlužit. Právě proto více využívají debetní karty než kreditní. Kreditku má zhruba 22 procent lidí v tomto věku, kdežto debetní kartu dokonce 78 procent. I když mají raději platební kartu než hotovost, kreditní karty používají mnohem méně.
Pojištění volí s rozvahou a chtějí, aby ochránilo hlavně jejich rodinu a bydlení. „Nikdy nekývnou na první nabídku. Nedělají ukvapená rozhodnutí. Jsou nároční. Jsou pro nás výzvou a motorem pro inovativní řešení. A díky tomuto průzkumu přesně víme, kdo jsou, jak žijí, co chtějí, a tak jim dokážeme nabídnout odpovídající služby,“ vysvětluje Giovanni Guidi, ředitel osobního bankovnictví UniCredit Bank.
O výzkumu: |
MML-TGI je výzkum finančního, spotřebního a mediálního chování a životního stylu populace. Jedná se o kontinuální výzkum, sběr dat probíhá kombinací metod face-to-face a samovyplňování dotazníku respondentem. Do sběru dat bylo celkově zapojeno 15 000 respondentů, z toho 2 628 ve věku 30–39 let (což reprezentuje 1,757 mil. lidí v celé české populaci). Další využité zdroje informací: |