Změna dodavatele: jak vybrat nejlepšího dodavatele elektřiny a plynu na rok 2020?
Při stěhování do nového bydlení je na pořadu dne i výběr dodavatele energií. Společnost, která vám dodává elektřinu či plyn ale můžete změnit, i když se nestěhujete. Než podepíšete smlouvu, raději se dvakrát rozmyslete. Na co si dát pozor?
Změna dodavatele energií je jednou z možností, jak ulevit rodinnému rozpočtu od vysokých pravidelných plateb a alespoň částečně je snížit. Mezi společnostmi, které elektřinu a plyn prodávají, jsou cenové rozdíly. Pokud je spotřeba domácnosti vyšší, úspory mohou dosáhnout až tisíců korun ročně. Dodavatele je přitom možné změnit i několikrát do roka a bez poplatku.
12 až 18 % z ceny dolů
Možnosti změnit dodavatele se Češi zatím nenaučili příliš využívat. Většinu odběrných míst elektřiny obsluhují dvě největší společnosti ČEZ a E.ON. V plynárenství je situace obdobná. I tady odebírá nejvíce domácností zemní plyn od dominantních společností, jako je innogy – nyní spadající pod E.ON – a Pražská plynárenská.
Přitom jsou mezi základními nabídkami předních dodavatelů výrazné cenové rozdíly. „V elektřině je možné ušetřit až 12 %, v případě plynu až 18 % z celkové ceny. S některými menšími obchodníky lze uspořit ještě více, aniž by bylo třeba se zavazovat na delší dobu. Například naše domácnost má smlouvu na dobu neurčitou, každoročně dostáváme zpět přeplatky v řádu stokorun, ačkoli zálohy nijak nestouply,“ říká Petr Woff, analytik webů CenyEnergie.cz a KupníSíla.cz.
Mění se ceny, měňte dodavatele
Začátek roku je vhodná doba ke změně dodavatele energií, a to i pro ty domácnosti, které se dříve upsaly obchodníkům na dobu určitou. To znamená, že mají smlouvy se závazkem a pokud by je chtěly předčasně vypovědět, musely by zaplatit sankci. Pokud totiž dodavatel zdraží (a společnosti většinou v lednu mění své ceníky), spotřebitel může bezplatně vypovědět i smlouvu se závazkem.
„Když obchodník zvýší cenu nebo změní podmínky a upozorní na změnu zákazníka nejpozději třicet dnů předem a poučí ho o odstoupení, pak zákazník může odstoupit do deseti dnů před změnou podmínek,“ připomíná pravidla Jan Schindler, analytik Kalkulátoru TZB-info.cz.
Pokud ale obchodník zákazníka o změně neinformuje, možnost odstoupení se prodlužuje až na tři měsíce. Ne všechny změny podmínek ovšem zakládají důvod k odstoupení. Zákazník nemůže odstoupit od smlouvy v případě, že se mění státem regulované ceny nebo že se upravují podmínky vyvolané změnou legislativy.
REKLAMA
Na ceně velmi záleží
Podle odborníků by lidé měli dodavatele vybírat podle několika kritérií. Vedle ceny to jsou obchodní podmínky, doba trvání smlouvy a možnosti její výpovědi nebo úroveň zákaznického servisu dodavatele.
V době, kdy energie zdražují (a nyní se to týká hlavně elektřiny), mohou nastat potíže s výběrem dodavatele. Na rozdíl od předchozích let, kdy obchodníci vyhlašovali ceníky na konci roku, nyní s novými cenami přicházejí postupně. A to může komplikovat rozhodování.
„Může se stát, že si zákazník vybere levnějšího dodavatele, uzavře s ním smlouvu na dodávku bez garance ceny, ale ten za několik týdnů také zdraží. Lidé by se neměli bát uzavírat smlouvy s garancí ceny na delší období, pokud je výhodná,“ dodává Jan Schindler.
Abyste skutečně ušetřili, je třeba se dívat nejen na cenu za množství odebrané energie včetně DPH, ale i na takzvaný stálý měsíční plat, fixní částku placenou měsíčně bez ohledu na spotřebu energie.
„Někteří dodavatelé nabízí spolu s dodávkou energií i další služby, například zámečníka, instalatéra, ale i nejrůznější druhy pojištění. Ověřte si tedy, jaký je rozsah nabízených služeb a cena za ně. Zamyslete se i nad tím, jestli takovéto služby a pojištění skutečně potřebujete,“ nabádá Vanda Jarošová z organizace dTest.
REKLAMA
K porovnání nabídek s elektřinou lze využít například srovnávač Energetického regulačního úřadu. Ne všechny nabídky jsou ale veřejné, takže je vhodné oslovit vybrané dodavatele.
Ve smlouvě hledejte sankce
Před tím, než lidé uzavřou s dodavatelem smlouvu, měli by si detailně přečíst smluvní podmínky a zapátrat v nich hlavně po případných sankcích, po možnostech výpovědi smlouvy a po konkrétních termínech výpovědi, pokud je smlouva uzavírána na dobu určitou. Někteří obchodníci totiž podmínky formulují zbytečně komplikovaně a pro spotřebitele je pak náročné zorientovat se, kdy má smlouvu vypovědět, aby mu nehrozila pokuta.
„Nejobávanější je několikatisícová smluvní pokuta za předčasné ukončení smlouvy na dobu určitou. U smluv na dobu určitou také počítejte s takzvaným automatickým prodloužením – tedy smluvní ustanovením, podle kterého se smlouva prodlužuje na další dobu určitou, jestliže nedáte v ujednaném období před skončením smlouvy vědět, že si nepřejete ve smlouvě pokračovat,“ upozorňuje Vanda Jarošová.
Takové ustanovení má spotřebitele chránit, aby se neocitli bez dodávek energií. Ovšem řada z nich o něm neví, a tak jsou později překvapeni, že smlouvu nemohou vypovědět, protože se automaticky prodloužila, nebo ji sice vypovědět mohou, ale čeká je již zmíněná smluvní pokuta.
Jednoduchý proces změny dodavatele
Změna dodavatele je ve své podstatě jednoduchý administrativní proces. Pokud si vyberete nového obchodníka a uzavřete s ním smlouvu, veškeré náležitosti, jako je například výpověď a převod odběrného místa, vyřídí za vás – jestliže mu k tomu dáte souhlas.
Pokazit se ale může vždy všechno. V takovém případě se můžete obrátit na Energetický regulační úřad, který na trh s energiemi dohlíží, případně kontaktovat Českou obchodní inspekci.