Developeři už se do otevírání maloobchodních center nehrnou
Oproti plánu, který činil 14 nákupních center s plochou celkově 250 000 metrů čtverečních, se podle společnosti Cushman & Wakefield v minulém roku postavilo jen devět center o celkové ploše 150 000 metrů čtverečních, což je pouze 60 % plánované plochy.
„Ke zpoždění při otevírání nákupních center docházelo vždy, ať už byly důvody technické, způsobené prodlevami na stavbě, nebo administrativní, způsobené průtahy při vyřizování různých povolení. V loňském roce se ovšem přidala ještě světová finanční krize,“ říká Martin Žížala z Cushman & Wakefield. Krize však jen stěží mohla ovlivnit projekty plánované na rok 2008.
Plocha maloobchodních řetězců v Čechách představuje 186 metrů čtverečních na tisíc obyvatel, což je mírně pod průměrem EU. Dnes už český trh vykazuje znaky naplněnosti v tomto segmentu a zejména ve větších městech se už klade mnohem větší důraz na kvalitní lokality apod.
„Po více než deseti letech vývoje nákupních center v České republice se trh dostává do fáze, kdy o úspěchu stále více rozhoduje pečlivý výběr lokality, architektonické ztvárnění, schopnost vhodného zasazení do prostředí a zejména skladba nájemců. Zároveň je zřejmé, že zájem řady maloobchodních značek o vstup na český trh nadále trvá,“ shrnuje vyhlídky letošního roku Martin Žížala z Cushman & Wakefield.
Na rok 2009 se plánují developeři výstavbu center o celkové ploše asi 110 000 metrů čtverečních, což je jedna z nejmenších hodnot od roku 1997.
REKLAMA
Zdroj: Stavební fórum