28. 03. 2017
Bazény na splátky nakupují Češi v zimě. Videím a přehrávačům už odzvonilo
Češi stále s oblibou nakupují zboží na splátky. Největší zájem máme dlouhodobě o chytré mobilní telefony. U některých druhů zboží ale můžeme vypozorovat sezónní trendy – v létě kromě teplot stoupají i prodeje klimatizací, před Vánocemi zase pořizujeme dražší dárky, například fotoaparáty. Hodně využíváme slevy, což je patrné hlavně na začátku roku, kdy jdou na dračku bazény a nábytek. Ukazují to interní data společnosti Home Credit.
Rok zahajujeme v novém – a se slevami
Laptopy či myčky na nádobí kupujeme celý rok, zato pro bazény překvapivě vyrážíme v zimě. „Na začátku roku se lidé netěší jen na povánoční výprodeje, ale také na různé slevové akce na zboží, které využijí buď celoročně, nebo až v létě. V lednu si tak Češi udělali radost a na splátky se prodaly stovky bazénů,“ vypočítává Jan Holoch, manažer zákaznické zkušenosti a finanční expert společnosti Home Credit. Takový krok je přitom logický. Pokud byla sleva dostatečně velká, nové koupání zákazníci pořídili výhodně, a i s navýšením je vyšlo levněji, než kdyby s koupí váhali do července a platili hotově plnou cenu. Nový rok je pro nás také často impulsem k vylepšování domovů, ať už v rámci předsevzetí, nebo využití slev. Na oblibě získává nábytek.
Kromě slev nás ovlivňuje i počasí: letní vedra v červnu, červenci a srpnu motivují k nákupu klimatizace. Další vlna prodejů přichází s koncem roku. „Pro obchodníky jsou samozřejmě důležité Vánoce. Pod stromeček si často pořizujeme i dražší dárky, proto v prosinci výrazně stoupá například prodej fotoaparátů. Čtvrtina herních konzolí se prodá právě v tomto měsíci, velkou část někdo nepochybně rozbalí jako dárek,“ myslí si Holoch.
Nejčastěji splácíme mobil – stejně jako jinde ve světě
Interní data z dalších deseti zemí, kde působí skupina Home Credit International, ukazují, že zájem o telefony a další chytré technologie je mezinárodní trend. A jinak tomu není ani v Česku – více než třetinu všeho zboží, které jsme koupili na splátky, představují chytré telefony, nového majitele jich našly desetitisíce. Na pomyslné druhé příčce se umístily televize a na třetí notebooky.
Před pár lety hit, dneska je nikdo nechce
Je to jen pár let, kdy se žádná moderní domácnost neobešla bez videa a DVD přehrávače. „Je vidět, že se časy mění. Filmy a seriály většinou sledujeme buď na laptopech a mobilech, nebo sice na televizi, ale bez potřeby kupovat přehrávač. A úplně stejně je to s hudbou,“ vysvětluje Holoch, proč se za celý loňský rok prodalo na splátky pouze pár desítek DVD přehrávačů, videorekordérů a rádií. Odzvonilo také různým přenosným zařízením na poslech hudby, například discmanům a mp4 přehrávačům. Jejich roli převzaly chytré telefony a tablety se sluchátky. A které zboží jsme na splátky kupovali vůbec nejméně? Černého Petra si vytáhly šicí stroje.
REKLAMA
A jak to mají Slováci?
U našich sousedů se prodeje velmi podobají těm českým. I Slováci na začátku roku vyrážejí pro bazény a v létě pak utrácejí za klimatizaci. A hlavní rozdíly? Zatímco v Česku se pračky a myčky prodávají kontinuálně, na Slovensku si pro ně zákazníci chodí především v době dovolených. Jakkoliv je Slováků na počet obyvatel skoro o polovinu méně, zboží na splátky si berou daleko častěji. V roce 2016 takto zaplatili více než dvakrát tolik položek než Češi, z toho naprostou většinu tvořily právě mobilní telefony a příslušenství.
Tisková zpráva: Home Credit