EUR 25.355

USD 24.337

REPO sazba ČNB 4.0 %

Inflace 2.8 %

EUR 25.355

USD 24.337

25. 08. 2016

0 komentářů

dTest: Jak správně reklamovat vadné zboží

 


 

Když si zakoupíte jakékoliv zboží, je vám jej prodávající povinen dodat bez vad s vlastnostmi vymíněnými nebo obvyklými tak, aby bylo možné věc po stanovenou dobu používat podle účelu smlouvy. U spotřebního zboží činí doba, po kterou prodávající spotřebiteli odpovídá za vady, 24 měsíců a začíná běžet dnem jeho převzetí. U věcí, které se rychle kazí (např. pečivo, lahůdky), musí být vyznačena doba, po kterou lze danou věc použít, a u ostatních věcí, které se běžným používáním spotřebovávají, minimální doba trvanlivosti. „Doporučujeme vytknout zjištěné vady u potravin bez zbytečného odkladu, přestože si výrobky musí uchovat dané vlastnosti po dobu vyznačenou na obalu,“ radí vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený a připomíná: „Zákonem stanovenou dobu pro uplatnění práva nelze zkrátit, s výjimkou použitých věcí.“

Pamatujte, že uplatnění reklamace musí obsahovat jednak oznámení vady (její popis) a jednak vámi požadovaný způsob vyřízení reklamace. S reklamací se obraťte na prodávajícího v kterékoliv jeho prodejně (s ohledem na sortiment). „Žádáte-li opravu věci, může být k jejímu provedení pověřena také jiná osoba, například servis. Informaci, u koho uplatnit opravu věci, získáte zpravidla z dokladu o koupi nebo ze samostatného písemného potvrzení o závazcích prodávajícího z vadného plnění, které vám na požádání vystaví. Prodávající je rovněž povinen vydat spotřebiteli potvrzení o uplatnění reklamace, jinak mu hrozí postih ze strany dozorového orgánu, jímž je nejčastěji Česká obchodní inspekce,“ připomíná Zelený.

Vadné zboží je nutné prodávajícímu či servisu předat za účelem posouzení i odstranění vady vždy, není-li stanoven nebo dohodnut postup jiný (např. návštěva servisního technika u spotřebitele doma). Spotřebitel má však právo na uhrazení nákladů, které mu vznikly v souvislosti s reklamací.

Zakoupení věci jste při reklamaci povinni prokázat, a to nejlépe předložením kupního dokladu. Jestliže kupní doklad nemáte, musíte vznik kupní smlouvy prokázat jiným, dostatečně věrohodným způsobem, například potvrzením o závazcích prodávajícího z vadného plnění s uvedením data nákupu a ceny či výpisem z účtu při platbě kartou,“ radí Zelený.

Reklamovat samozřejmě nelze vady, které spotřebitel sám způsobil nebo o kterých při koupi již věděl. To platí i u vad, kvůli kterým se prodávající a spotřebitel dohodli na snížení ceny zboží. Prodávající nakonec neodpovídá ani za běžné opotřebení věci.

REKLAMA

Reklamace musí být uplatněna během 24měsíční lhůty. Reklamaci je také třeba uplatnit bezodkladně, aby nedošlo k rozšíření vady a v jejím důsledku k zamítnutí reklamace. Včasným oznámením vady poté, co se objeví, si může spotřebitel zajistit bezproblémové vyřízení reklamace.

Zákon stanoví prodávajícímu povinnost rozhodnout o reklamaci ihned, u složitých případů do 3 pracovních dnů, přičemž reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena nejpozději ve lhůtě 30 kalendářních dní,“ uvádí Zelený a dodává: „Reklamace je vyřízena teprve tehdy, když vás prodávající o tom vyrozumí. Vyprší-li zákonná lhůta, považuje se to za podstatné porušení smlouvy a můžete od kupní smlouvy odstoupit.

Tisková zpráva: dTest

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Vývoj Swiss Life Hypoindexu

%5.32 Aktuální výše Swiss Life Hypoindexu

6.1%

6.05%

6.01%

6.02%

5.96%

5.6%

5.62%

5.57%

5.52%

5.51%

5.49%

5.42%

5.38%

5.34%

5.32%
Historie vývoje

 

 


Související články

Komentář: Stavebnictví doplácí na legislativní chaos, je to šílené

Nedostupné bydlení, nedokončená dopravní infrastruktura, chybějící veřejné stavby. Problémy českého stavebnictví se dotýkají úplně každého. Mohli bychom sepsat dlouhou knihu o všech problémech, které tento sektor trápí. Ať už jde o neustále rostoucí ceny stavebních prací a materiálu, nedostatek motivovaných pracovníků či boj sousedů proti jakékoliv nové výstavbě. Nad všemi těmito i dalšími překážkami však […]

Text: redakce hypoindex.cz

Foto: Shutterstock

22. 10. 2024

Odpovědnost pronajímatele za dluhy nájemce vůči dodavatelům energií

Život může přinést nelehké životní situace. Jednou z nich může být i případ, kdy nájemce v průběhu nájemního vztahu přestane platit zálohy na dodávky energie, čímž může způsobit řadu problémů i svému pronajímateli. Kdo a za jakých podmínek je vlastně za tyto dluhy odpovědný? Jakým nástrahám je pronajímatel vystaven?

Text: redakce hypoindex.cz

Foto: Shutterstock

13. 10. 2023


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *