02. 08. 2016
dTest: Pozor na náhradu škody za předčasné ukončení smlouvy o dodávce energií
„Mnozí zákazníci netuší, že mají uzavřenou smlouvu o dodávkách energií na dobu určitou, jejíž předčasné ukončení může být spojeno s povinností hradit vysoké finanční částky. Po podání výpovědi smlouvy je pak čeká nepříjemné překvapení v podobě faktury od stávajícího dodavatele na několik tisíc až desítek tisíc korun,“ upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Někteří dodavatelé energií místo nebo i vedle smluvní pokuty, požadují zaplacení náhrady škody. Aby však vznikl na náhradu škody nárok, musel by dodavatel prokázat, že mu předčasným ukončením smlouvy škoda skutečně vznikla a v jaké výši.
Škoda musí být zjištěna přesně, což v případě sjednání budoucí dodávky elektřiny a plynu nelze. „Zákazník se smlouvou o dodávce energií nezavazuje k odběru určitého množství energie. Záleží na něm, kolik energie za sjednané období v budoucnu spotřebuje,“ připomíná Zelený a vysvětluje: „I kdyby se však výše škody určila dle očekávané spotřeby elektřiny či plynu, dodavatel by musel dokázat, že takto určené množství elektřiny či plynu nedodal jinému zákazníkovi. Vzhledem k tomu, že dodavatelé energií průběžně uzavírají smlouvy s novými zákazníky, půjde těžko prokázat, že elektřinu či plyn „neudali“ někomu jinému.“
Navíc smlouvy o dodávkách energií sjednané tzv. na dálku (tj. telefonem, prostřednictvím internetu) či při podomním prodeji mohou být vypovězeny bez uvedení důvodu a bez sankce až do 15. dne po zahájení dodávek. Dodavatelé tedy musí nést určité podnikatelské riziko ohledně dopředu nakoupeného množství energií.
„Je tedy nesmyslné, aby dodavatelé požadovali náhradu škody ve výši předpokládané spotřeby,“ uvádí stanovisko dTestu Zelený a dodává: „Pokud zákazníci obdrží fakturu na uhrazení náhrady škody, doporučujeme tuto fakturu reklamovat. Nebude-li zákazník se svojí reklamací úspěšný, může vyhledat právní pomoc a případně zahájit správní řízení u Energetického regulačního úřadu, v němž se bude domáhat určení, že náhradu škody požaduje dodavatel neoprávněně. Nicméně požadovanou náhradu škody doporučujeme zaplatit, aby se zákazník vyhnul nákladům, pokud jej dodavatel bude žalovat u soudu. Bude-li rozhodnuto, že náhradu škody požadoval dodavatel neoprávněně, bude muset příslušnou částku zákazníkovi vrátit.“