26. 06. 2009
Koupě nemovitostí cizími státními příslušníky prostřednictvím společnosti M&M reality holding a.s. v roce 2009
V návaznosti na tiskovou zprávu z loňského roku, ve které jsme monitorovali koupěschopnost cizích státních příslušníků na trhu nemovitostí v ČR přicházíme za neúplné první pololetí s následujícími výsledky:
Neutichl zájem o koupi či pronájem nemovitostí ze strany vietnamských občanů. Měsíčně u nás tato komunita uzavírá minimálně 30 obchodních případů, což činí více než 5% našeho měsíčního obratu.
Navíc, vzhledem ke „skoro“ zhroucení trhu s nemovitostmi v Rusku cítíme enormní nárůst poptávky od této cílové skupiny. A již nedominuje pouze Praha a Karlovy Vary, ale poptávka je ve většině krajských měst či zajímavých investičních lokalit (okolí Karlštejna či zajímavých golfových lokalit). Zájem také pociťujeme u klientů ze Západní Evropy (tradičně Holanďani).
Naopak, pokles cítíme u slovenských občanů. Protože i na Slovensku máme pobočky (t.č. 8), můžeme zodpovědně říci, že hlavní důvod je ten, že zavedení EURa na Slovensku nesplnilo hrozby, kterých se Slováci báli. Všichni celé druhé loňské pololetí očekávali velké zdražení od 1.1. 2009 a raději kupovali nemovitosti v zahraničí. Ale v lednu se, jak jsme očekávali, vůbec nic nestalo. Naopak, od dubna 2009 dosahujeme na Slovensku mnohem lepších výsledků, než ve srovnávaném období roku 2008 (za 4,5/2009 nárůst prodejů o 32% oproti stejnému období ve 2008). Za poklesem zájmu Slováků u nás jistě stojí i propouštění agenturních pracovníků (cizinců) v Českých firmách, které v tomto roce probíhá ve větším měřítku. Média jej však neregistrují, protože továrny ruší dodavatelské smlouvy s agenturami, nikoliv tedy pracovní místa, jejichž rušení ve větším měřítku jsou povinni hlásit na místně příslušný úřad práce.
Stanovisko společnosti M&M reality holding a.s. k nabývání nemovitostí cizinci mimo EU po 1.5.2009:
REKLAMA
Od 1.5. 2009 došlo dle našeho názoru, který je podpořen oběžníkem Českého úřadu zeměměřičského a katastrálního, ke zrušení účinnosti §17 devizového zákona, protože §31 tohoto zákona upravuje vztah k mezinárodním smlouvám tak, že ustanovení devizového zákona se použijí, jen pokud nestanoví něco jiného mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána.
Tím potvrzuje to, co je v mezinárodní smlouvě o přistoupení ČR k EU, kde jsme se zavázali k 1.5.2009 změnit zákonnou úpravu, upravující nabývání nemovitostí cizinci.
Navíc lze použít i čl. 10 Ústavy České republiky, který říká, že „Vyhlášené mezinárodní smlouvy, k jejichž ratifikaci dal Parlament souhlas a jimiž je Česká republika vázána, jsou součástí právního řádu; stanoví-li mezinárodní smlouva něco jiného než zákon, použije se mezinárodní smlouva.“
Proto bereme za jednoznačné, že cizinci mohou, vyjma pozemků zemědělského půdního fondu, od 1.5.2009 bez omezení nabývat nemovitosti v ČR.