09. 10. 2008
Průzkum: Lidem vadí bankovní poplatky, oceňují internetové bankovnictví a širokou nabídku služeb
Raiffeisenbank na konci srpna uspořádala mezi bankovními klienty průzkum, který doprovázel současnou reklamní kampaň banky „Co klientům vadí na bankách?“. „V tomto směru nebyly výsledky průzkumu nijak překvapivé, bankovní poplatky označilo 63% dotázaných. Zajímavé ale je, že pokud klient měl následně uvést návrhy na zlepšení, snížení poplatků již uvedlo pouze 11% dotázaných,“ komentoval výsledky průzkumu generální ředitel Raiffeisenbank Lubor Žalman. Plné tři čtvrtiny klientů neuvedly žádnou věc, kterou by banky měly zlepšit.
„Uvědomujeme si, že poplatky jsou pro klienty bank tématem číslo jedna, proto reagujeme další změnou v produktové nabídce. Nejen že za vedení eKonta nemusí klienti platit paušální poplatek, navíc ještě banka platí jim,“ dodal Lubor Žalman. Banka tak klientovi za vedení účtu každý měsíc zaplatí 10 Kč, v rámci eKonta klient zdarma získává běžný účet s přímým bankovnictvím, kartou a kontokorentem, zdarma má i příchozí platby a dva výběry z bankomatu. Součástí eKonta je také spořící účet, kde se peníze klientů zhodnotí až 3,5 % ročně.
Kromě poplatků klienti kritizovali také dlouhou čekací dobu na přepážkách či výši úroků. Naopak nejvíce si zákazníci bank pochvalují internetové bankovnictví, jehož výhody oceňuje 32 % dotázaných. Více než pětina dotázaných dále chválila velkou šíři produktů, kvalitu služeb a chování personálu.
Přes kritiku bankovních poplatků i jiných témat Češi svou banku příliš často nemění. Tři čtvrtiny lidí oslovených v nákupních centrech svou banku ještě nezměnily.
Necelá třetina dotázaných je klientem více bank současně (celkem 31,5 %). Nejčastěji se tak děje proto, že u různých bank využívají různé produkty (44 %) nebo díky výhodné nabídce jiné banky
(27 %). A 9 % klientů využívá více bank z důvodu rozložení rizika.
REKLAMA
Průzkum zároveň naznačil, že celá řada klientů používá pouze základní služby. Zatímco běžný účet nebo kartu má prakticky každý, internetové bankovnictví využívá jen zhruba polovina dotázaných. Čtvrtina respondentů využívá kontokorent a zhruba pětina spotřebitelský úvěr či spořící účet. Hypotéku měl každý 11. dotazovaný a největší prostor pro získání nových klientů mají banky u investičních produktů, které využívalo jen pět procent zákazníků.
[JZ1] důvody, proč banku lidé nezměnili, nebyly součástí výzkumu.