16. 09. 2009
První komplexní výsledky českého realitního trhu
Z výsledků první studie * vyplývá, že celková hodnotová velikost realitního trhu je 158 miliard korun. Počet uskutečněných transakcí v roce 2008 činil 93 000 s průměrnou hodnotou ve výši 1,7 milionu korun. Potenciální obrat realitních kanceláří v České republice činí 6,317 miliardy korun, ovšem do současné doby přes ně probíhá pouze 54 % všech transakcí. Dotazovaní odpověděli, že nevyužívají služeb realitních kanceláří, protože nejsou ochotni platit za neadekvátní servis a ne proto, aby ušetřili. Společnost PHD network připravila průzkum, který zmapoval vnímání, známost a hodnocení značek nejvýznamnějších realitních kanceláří v České republice. Výsledky ukázaly, že nejznámější značkou na tuzemském trhu je společnost RE/MAX s nejvyšším počtem spokojených zákazníků, kteří opakovaně služby realitní kanceláří RE/MAX využívají.
V České republice je přes 33 000 makléřů. Profese realitního makléře není do současné doby regulována státem a je tedy na jedné straně velice těžké stanovit podmínky pro vykonávání této činnosti, na straně druhé velice jednoduché i pro neodborníky tuto činnost začít. Zároveň do nedávné doby nebylo pro zákazníky v České republice žádné celostátní objektivní měřítko, které by oddělilo kvalitní makléře od těch nekvalitních. Společnost RE/MAX se proto rozhodla ve spolupráci s Českou společností pro jakost jako první změnit zaběhnutá pravidla na českém realitním trhu a podpořit vznik první nezávislé celostátní certifikace makléřů (CRM) podle mezinárodních norem ISO. „Spatřuji v této certifikaci zásadní význam, protože si musíme uvědomit, že makléři ve většině případů nakládají s celým majetkem jednotlivce nebo rodiny a proto je nezbytné, aby poskytovali ty nejkvalitnější služby a zároveň, aby si klient mohl v předstihu zjistit kvalitu daného makléře,“ říká David Krajný, prezident realitní společnosti RE/MAX Česká republika a Slovensko.
Vývoj posledních měsíců pouze potvrzuje dřívější prognózy, že český trh čeká další konsolidace, kdy obstojí pouze ti nejsilnější. V současné době se na tuzemském realitním trhu pohybuje dvacet nejvýznamnějších hráčů, kteří mají dohromady přibližně 20 % podíl. „V současné době oslovujeme realitní kanceláře a oni oslovují nás. Uvědomili si, že trend konsolidace je nezvratný. Mají v zásadě dvě možnosti, buď s námi bojovat v konkurenčním prostředí a budou muset vynakládat například 100 milionů korun do reklamy anebo těch 100 milionů ušetří tím, že se přidají k nám,“ vysvětluje David Krajný, prezident realitní společnosti RE/MAX Česká republika a Slovensko. Sledujeme čím dál tím větší zájem kvalitních hráčů, kteří již mají na trhu tradici a hledají v podstatě záštitu velkých globálních společností. Lokální firmy, byť velmi dobré realitní společnosti, mají velice těžkou konkurenční pozici, protože i kdyby měly dobrou pozici na českém trhu, tak nejsou schopni už svoje místo obhájit v Evropě nebo na celém světě,“ dodává David Krajný. Společnost RE/MAX podepsala 18. 8. 2009 franšízovou smlouvu s A-City, čtvrtým nejsilnějším hráčem na českém realitním trhu. Pod značku RE/MAX vstoupilo třináct kanceláří této společnosti. Společnost A-City má kanceláře na Vysočině, jižní Moravě a jižních Čechách s ročním obratem prodaných nemovitostí jeden a půl miliardy korun.