Ze studie, kterou Cetelem každoročně připravuje ve 13 evropských zemích, jednoznačně vyplývá, že nejzásadnějšími výdajovými položkami českých domácností jsou bydlení, doprava a potraviny. „Čím vyšší jsou některé výdaje domácností, tím výrazněji český spotřebitel vnímá jejich vývoj,“ uvedl Ing. Václav Horák, generální ředitel společnosti Cetelem. I v následujících letech 85 % Čechů očekává, že vzrostou výdaje za bydlení, 75 % dotázaných si totéž myslí u potravin a 72 % u položky doprava.
Vysoké náklady souvisí se zdražováním některých položek a velmi pomalým růstem či stagnací příjmů domácností. Reakcí na to se dá očekávat fakt, že se české domácnosti budou mírnit v objemu nákupů nebo budou některé výdaje omezovat. Mezi položkami, které považují Češi za zbytečné, výrazně vedou alkoholické nápoje a tabák. Domácnosti rovněž přiznávají, že by se vzdaly i «výdajů pro potěšení» (hotely, restaurace a kavárny), a to mnohem raději, než dovolené nebo volnočasových aktivit. Dokazují to i nákupní záměry v České republice, kde se dá letos očekávat 26% nárůst sportovní potřeb.
O Barometru Cetelem
Mezinárodní studie Barometr Cetelem vychází z průzkumu nálad a postojů spotřebitelů velkých evropských trhů. Průzkumu se zúčastnilo více než 10 000 spotřebitelů, minimálně 500 v každé zemi. Analýzy a prognózy vývoje zpracovala výzkumná a poradenská společnost BIPE. Dotazování probíhalo ve 13 evropských zemí – Belgii, České republice, Francii, Itálii, Maďarsku, Německu, Polsku, Portugalsku, Rusku, Slovensku, Srbsku, Španělsku a Velké Británii.
REKLAMA
Detailní informace a brožury Barometr Cetelem 2009 ke stažení naleznete na:
http://www.cetelem.cz/o-nas/informace-pro-media/barometr-cetelem.html