08. 10. 2018
Subjekty:
Raiffeisen stavební spořitelna
O rodinné finance se partneři starají společně, účet má ale každý svůj
Skoro dvě třetiny Čechů, kteří žijí se svým partnerem v jedné domácnosti, spravují své finance dohromady, účet však nesdílí ani polovina z nich. Důvodem může být snaha o zachování soukromí či rozdílné názory na některé výdaje. Téměř 15 % párů proto volí cestu kompromisu a má účtů více.
O rodinné finance se společně se svým partnerem či partnerkou stará 62 % Čechů. Pokud finance spravuje pouze jeden z dvojice, může to z praktických důvodů být ten, který má vyšší plat, není to však dogma. V takovém případě jsou síly mezi pohlavími vyrovnané, ve 20 % řeší otázku peněz muži, v 18 % sdílených domácností hlídají rozpočet ženy.
„Při volbě, kdo bude tzv. držet kasu, nerozhoduje pouze množství peněz vložených do rodinného rozpočtu, ale třeba také skutečnost, kdo má více času nebo kdo spíše nezapomene zaplatit složenky včas. Tradičnější je ale stále model, kdy se starosti o rozpočet dělí mezi oba partnery. Muž má na starosti například pravidelné měsíční platby a žena má naopak přehled o běžných každodenních výdajích,“ vysvětluje Lenka Molnárová z Raiffeisen stavební spořitelny.
Přestože se o spravování rodinného rozpočtu stará větší část českých párů dohromady, v otázce společného účtu jsou výsledky spíše opačné. Celých 59 % respondentů uvedlo, že si finance vedou s partnerem každý zvlášť. Společný účet má 41 % dvojic, přičemž ve 14 % případů má každý navíc zřízený i svůj soukromý účet.
Mít společný bankovní účet je velmi praktické například právě kvůli výše zmíněnému placení výdajů spojených s domácností. Přesto čím dál častěji partneři volí účty oddělené. V některých případech si tímto krokem chtějí zachovat určitou dávku soukromí, jindy sehraje roli finanční nerovnost páru. Ten, kdo vydělává méně, nechce být na obtíž a nechce se nechat živit, najdou se ale i opačné případy, kdy se jeden z dvojice obává, že mu protějšek bude brát z ‚jeho‘ peněz. Často také dochází k rozporům ohledně toho, za co partner utrácí.
Zdroj dat: NMS Market Research, vzorek 1 000 respondentů.