01. 03. 2010
Polské firmy se naučily smlouvat o nájemném. Naučí se to české firmy také?
Honbu za snižováním nákladů zahájily příznačně mezinárodní poradenské společnosti, zejména PricewaterhouseCoopers (2 200 m2), Accenture (2 160 m2) či Capgemini (3 000 m2). Hned za nimi následoval telekomunikační operátor GTS Energis (3 000 m2) a prodejce spotřebního zboží Amway (2 300 m2). Největší podíl transakcí se odehrál ve třech nejdůležitějších administrativních centrech Polska – ve Varšavě, Krakově a Katowicích.
Vzhledem k tomu, že polský kancelářský trh byl hospodářskou recesí zasažen podobně jako ten český, naskýtá se otázka, kdy s podobným tahem přijdou české společnosti. Rostoucí neobsazenost kanceláří jim nabízí unikátní vyjednávací pozici. „Řada nájemců bohužel nevěnuje otázce přejednání či prodloužení nájemních podmínek dostatek času, čímž zbytečně oslabuje svou vyjednávací pozici. Nakonec jsou nájemci pod časovým tlakem nuceni akceptovat i mnohem horší nabídku pronajímatele, která zdaleka nereflektuje dnešní situaci na trhu,” říká Filip Rerko z pražského oddělení Colliers International, který se specializuje na zastupování nájemců.
Rerko naráží na skutečnost, že firmě, která “pouze” obnovuje nájemní smlouvu, pronajímatel standardně nenabídne tak lukrativní podmínky, jako potenciálnímu novému nájemci. „V případě nového nájemce se totiž pere se silnou konkurencí, a proto musí jeho nabídka být dostatečně kompetitivní (řádově
o 15-20 % výhodnější). U stávajících nájemců pronajímatel předpokládá – a velmi často bohužel oprávněně – že nemají informace o aktuální situaci na trhu. V jeho prospěch hraje také převládající strach nájemců z dodatečných nákladů na případné stěhování, vybavení nové kanceláře apod.,“ charakterizuje Rerko.
„Podobným uvažováním se bohužel nájemci sami připravují o značnou úsporu svých nákladů,“ varuje Rerko. Masivní pobídky pronajímatelů, kteří nájemce jednoduše potřebují k životu, jsou totiž často výhodější, a to i při započítání případných nákladů spojených se stěhováním.
Přesto v Colliers International předpokládají, že zájem o přejednání nájemních podmínek bude v letošním roce tvořit podstatnou část poptávky po kancelářských prostorách. Nájemci by však s rozhodnutím neměli dlouho otálet, protože současná příznivá situace nepotrvá věčně a samotný proces renegociace zpravidla trvá několik měsíců. „Společnosti s méně než 2000 m2 by měly začít zhruba 9 – 12 měsíců před samotným koncem nájemní smouvy, firmám s více jak 2 000 m2 pak doporučujeme začít minimálně 15 měsíců předem,“ uzavírá Filip Rerko.
REKLAMA