Mnozí spotřebitelé, kteří neuspějí s žádostí o půjčku u banky, se následně obracejí na různé nebankovní subjekty. Mnoho těchto subjektů však neposkytuje úvěry, ale poskytuje pouhou možnost zprostředkování úvěru, a to většinou bez záruky jeho sjednání a za poplatek. Tento poplatek se v případě, že úvěr pro spotřebitele nebyl zprostředkován, spotřebiteli nevrací, právě s poukazem na skutečnost, že předmět smlouvy společnost splnila. Tím jsou většinou různá finanční poradenství, ohodnocení bonity klienta či zpracování údajů klienta za účelem zprostředkování úvěru a nikoli poskytnutí úvěru.
Na naše sdružení se nedávno obrátila spotřebitelka, která podobnou smlouvu uzavřela. Měla zájem o úvěr, namísto toho podepsala smlouvu, jejímž předmětem bylo pouhé zprostředkování a poskytnutí finančních služeb. Za zpracování údajů, prověření bonity a eventuálního zprostředkování zdroje financování a s tím spojených služeb zaplatila poplatek přesahující částku 4 000 Kč, aniž by jí byl úvěr poskytnut. Smlouva dále obsahovala ustanovení, že v případě negativního ohodnocení bonity klienta je poplatek nevratný. Úvěr na základě negativního ohodnocení bonity poskytnut nebyl a poplatek společnost nevrátila.
„S ohledem na tyto skutečnosti, upozorňujeme spotřebitele, že musí věnovat pozornost při uzavírání smlouvy také smluvním podmínkám a pečlivě si je pročíst, nejlépe mimo provozovnu společnosti a smlouvu uzavřít až v případě porozumění všem ustanovením ve smlouvě, „
zdůrazňuje právník SOS Jiří Žůrek.