Když si chce Čech pořídit hypotéku, nejčastěji zamíří na internet. Více než třetina žadatelů (37 procent) o hypoteční úvěr se nejprve obrací na vlastní banku, necelá čtvrtina (23 procent) fyzicky obejde více bank a 29 procent poptá vhodný hypoteční úvěr u svého finančního poradce. Vyplývá to z analýzy* transakcí zrealizovaných prostřednictvím internetového tržiště s hypotékami honzovahypoteka.cz.
„Dříve nebo později však většina zájemců o úvěr (81 procent) skončí na internetu,“ cituje jeden z klíčových závěrů analýzy Jiří Paták, ředitel hypotečního serveru honzovahypoteka.cz. Devatenáct procent žadatelů svoji poptávku zadává rovnou prostřednictvím internetového tržiště s hypotékami honzovahypoteka.cz. Zde jsou na jednom místě zastoupeny všechny banky, které v Česku poskytují hypoteční úvěry a úvěry ze stavebního spoření.
* INFO BOX: Analýza vychází z šetření mezi 179 uživateli hypotečního tržiště honzovahypoteka.cz, kteří si přes server sjednali hypotéku. Průměrná úroková sazba – takzvaný MARKET INDEX – v září činila 5,30 procenta, což je o 0,02 procenta méně než v předcházejícím měsíci a o 0,37 procenta méně než běžná sazba na trhu. Objem poptávaných hypoték dosáhl 1,191 miliardy korun a zrealizovány byly obchody v objemu 132 milionů korun. Společnost honzovahypoteka.cz, s. r. o. je pouze provozovatelem tržiště a do konkurenčního boje mezi poskytovateli hypoték nikterak nezasahuje. Data proto odrážejí skutečnou situaci na trhu hypoték.
Důvodem, proč tolik lidí hledá hypotéku na nejrůznějších on-line hypotečních serverech, je nízká úroveň finančního poradenství. „Bohužel ne každý makléř umí hypotéky prodávat, banky nejsou schopny si svoje klienty udržet a v cizí bance žadatel často končí u nekompetentního poradce na přepážce. Na jednu stranu je trh přesycen finančními poradci, ale na stranu druhou jen málo z nich jsou opravdu odborníci,“ vysvětluje Jiří Paták.
Žadatelé si hypotéku vybírají hlavně podle kvality informací a výše úroku
„Překvapivě je při výběru hypotéky pro žadatele důležitější kvalita informací o hypotéce a teprve až pak výše úrokové sazby,“ řekl Jiří Paták. Kompletnost a přehlednost poskytnutých informací označilo za nejdůležitější kritérium výběru 76 procent žadatelů o hypoteční úvěr. Druhým podstatným faktorem při výběru optimálního hypotečního úvěru je výše úrokové sazby, kterou jako důležitou označilo 42 procent respondentů.
REKLAMA
„Prakticky stejně významné jako úrok je dobré jméno poskytovatele úvěru, tedy banky nebo finančního poradce – podle něj si hypotéku vybírá 36 procent žadatelů,“ dodal Jiří Paták. Za nejméně důležité respondenti označili doplňkové služby (26 procent), například zajištění odhadu, právní poradenství nebo pojištění a rychlost nabídnutého řešení (23 procent).
INFO BOX: TOP 5 nejaktivnějších bank tvoří Česká spořitelna, UniCredit Bank, Raiffeisen stavební spořitelna, Hypoteční banka a Volksbank. Největší zájem o hypotéky je v Praze a ve Středočeském kraji, následují Jihomoravský, Moravskoslezský a Plzeňský kraj. Poradcem měsíce je Tomáš Harvánek s hodnocením 96 procent ze společnosti SMS finanční poradenství a.s.
Klienti podléhají stále stejným reklamním trikům
Význam úrokové sazby nicméně klienti stále přeceňují: „Důležité jsou i poplatky spojené s vyřízením a správou úvěru. Není totiž výjimkou, že nízký úrok je jen reklamním tahákem a žadatele by v konečném součtu levněji vyšel hypoteční úvěr s vyšší sazbou,“ komentuje výsledky analýzy Jiří Paták.
První dojem z nízké sazby hraje podle odborníků ze serveru honzovahypoteka.cz neúměrně velkou roli a žadatel už pak víc neřeší – a to je chyba. „Banky mohou svou konkurenceschopnost zvýšit nejen zajímavou sazbou, ale i nízkými poplatky. Přímé slevy na poplatku za vyřízení hypotéky však na klienty ve srovnání s úrokem příliš nezabírají,“ dodává Paták. Z „popularity“ úroků těží také stavební spořitelny, které často inzerují úrok ve fázi řádného úvěru, na který však klient dosáhne nejdříve za dva roky.
REKLAMA
Oproti minulosti roste význam „image“ banky i samotného finančního poradce. „Klienti nesáhnou hned po prvním úvěru, který jim banka nebo makléř nabídne, ale chtějí vidět, že poskytovatel je ve svém oboru úspěšný,“ konstatuje Jiří Paták. Bohužel, přestože rychlost vyřízení úvěru žadatelé nepovažují za podstatnou, v praxi většina z nich nechává financování na poslední chvíli a často si zvolí hypotéku, kterou jim banka stihne poskytnout včas.
O dvoumilionové hypotéky nemají někteří makléři zájem
Rčení, že v Praze je blaze, rozhodně neplatí pro makléře poskytující hypoteční úvěry. „V hlavním městě musí makléři tvrdě bojovat o každou hypotéku. Pražští zájemci o hypoteční úvěr tak získají na poptávku zadanou přes Honzovuhypotéku průměrně 5,6 nabídky a Středočeši 4,9. Naopak na Moravě a v severních Čechách makléři ohrnují nos nad téměř dvoumilionovými hypotékami,“ říká Jiří Paták. V Moravskoslezském kraji zájemci obdrží na poptávku průměrně 1,8 nabídky, a v Ústeckém kraji dokonce jen 1,3 nabídky.
Z převisu poptávky nad nabídkou v některých krajích mohou těžit jak žadatelé o hypotéku, tak sami makléři. „Průměrná výše poptávané hypotéky u klientů z Moravskoslezského kraje činí 1,7 milionu korun, což odpovídá provizi ve výši až 34 tisíc korun, a nabídek je přesto málo. Převis poptávky vytváří velký prostor pro makléře z jiných regionů i šikovné poradce začátečníky. To je v době ekonomické krize, kdy od ledna přišlo o práci sto tisíc lidí, výzva,“ říká Jiří Paták.
Mimopražským klientům se zase může vyplatit svoji poptávku směřovat na makléře působící v Praze a ve Středočeském kraji. Mohou tak získat lepší podmínky úvěru a celkově tím ušetřit desetitisíce až statisíce korun. Server honzovahypoteka.cz umožňuje oslovit s poptávkou i konkrétní makléře, vodítkem může být unikátní systém jejich hodnocení. „Systém funguje podobně jako u obchodníků na internetu nebo na internetových aukcích – po uzavření úvěrové smlouvy klient práci svého poradce ohodnotí a hodnocení je pak dostupné všem návštěvníkům serveru,“ uzavírá Jiří Paták, ředitel hypotečního serveru honzovahypoteka.cz.