30. 05. 2014
Subjekty:
Realitní společnost České spořitelny
Realitní společnost České spořitelny upozorňuje na rizika prodeje nemovitosti bez asistence odborníků
Cílem každého, kdo řeší prodej nemovitosti, je rychlé nalezení kupce, který zaplatí požadovanou cenu. S tím přichází otázka, zda ke zprostředkování prodeje přizvat realitní kancelář. „Asistence realitní kanceláře je některými lidmi považována za zbytečnost, která prodávajícího stojí peníze navíc v podobě provize. Lidé chtějí ušetřit a prodej nemovitosti řeší na vlastní pěst. To je však velký a zbytečný risk, který může prodávajícího v konečném důsledku stát mnohem více peněz, času a námahy než služby realitní kanceláře,“ upozorňuje Martin Němeček, předseda představenstva Realitní společnosti České spořitelny (RSČS).
Na první pohled se může zdát, že prodej nemovitosti zvládne každý sám. Stačí však opravdu málo a prodávající může přijít o peníze i nemovitost. „Řada lidí podceňuje bezpečnost celého obchodu. Je až s podivem, jak si dnes každý chrání osobní údaje, ale na druhou stranu si mnoho vlastníků pouští domů bez jakéhokoliv prověření realitní turisty a cizí lidi často s pochybnými úmysly,“ varuje Jan Zeman, manažer a majitel franšízové pobočky RSČS/Realitní kancelář CENTRUM, a dodává: „Realitní kancelář má účinné metody, jak podstatnou část lidí s nedobrými úmysly odfiltrovat. Klienty si prověřujeme a část známe z minulých obchodních případů,“ uvádí Jan Zeman. S bezpečným prodejem také souvisí na míru připravená rezervační smlouva a jistina. Pokud prodej probíhá bez přítomnosti realitní kanceláře, nemusí se prodávající od potenciálního zájemce dočkat složení rezervační zálohy. Může se také stát, že pokud zájemce v průběhu jednání objeví atraktivnější nemovitost, odejde bez omluvy a náhrady. I v tomto případě by realitní kancelář poskytla ochranu.
Prodávající také často narazí na kupce, který enormně tlačí na snížení ceny. Pak se pod tlakem může dostat do situace, kdy dostane mnohem méně peněz, než kdyby jednal od začátku prostřednictvím profesionálního makléře. Pro zajištění bezpečného prodeje je vhodné do procesu zaangažovat právníka, daňového a finančního poradce, notáře nebo advokáta k úschově peněz. Prodávající musí tyto lidi najmout a hlavně zaplatit, čímž se jeho náklady výrazně zvýší. Renomovaná realitní kancelář zajišťuje všechny tyto služby v rámci kompletního servisu, který pokrývá provize.
„Téměř tři čtvrtiny našich klientů nejdříve vyzkouší různé vlastní cesty, které by mohly vést k prodeji nemovitosti. Pokud však během několika měsíců neuspějí, je vždy lepší konzultovat prodej s odborníky a jít kupujícímu naproti,“ radí Jan Zeman. Hlavním tématem v diskusi prodávajícího s kupujícím je vždy cena. Pokud ji prodávající hned na začátku špatně určí, může být důvodem neúspěšného prodeje. Kdo se obchodem s realitami profesně nezabývá, nedokáže tržní cenu nemovitosti správně nastavit. Zná totiž jen nabídkové ceny z internetu, ale nezná ty reálné, za které se nemovitosti v okolí skutečně prodávají. S aktuálním tržním ohodnocením nemovitosti poradí prodávajícímu zkušený makléř, který má trh zmapovaný.
Prezentace nemovitosti na internetu je dnes základem úspěchu. Realitní kancelář v rámci svých služeb zajistí vyhotovení inzerátu, umístění na realitní servery i komunikaci se zájemci. Existují i takové inzertní portály, na kterých je možné nabídku umístit bezplatně a bez realitní kanceláře. Stačí pouze připravit text, pořídit pár fotografií, zkontrolovat, odeslat a čekat, až zavolá kupec. Rozčarování se dostaví v řádu několika hodin, kdy volá jeden makléř za druhým. „Otrávený majitel si po týdnu stejných rozhovorů začne uvědomovat, že mu vlastně žádní kupci nevolají a že asi někde udělal chybu. A začne se zajímat o služby profesionálů. A jsou tu i další komplikace. Budete-li nabízet dům za několik miliónů na portálu, který je primárně určen pro bezplatnou inzerci, sami tím snižujete jeho hodnotu. Nejvyšší cenu dostanete při prodeji přes realitní kancelář,“ vysvětluje Jan Zeman.
REKLAMA
Kupující jsou také již zvyklí na jistý komfort. Mají danou představu o své budoucí nemovitosti a je pro ně pohodlnější, když jim někdo předloží aktuální nabídku více zajímavých objektů. Servis realitní kanceláře jim zajistí, že nemusí navštěvovat všechny nemovitosti, protože zkušený makléř dokáže poradit a vyřadit ty nevyhovující ještě před prohlídkou. Nemusí také sami jednat s majiteli a makléř za ně obstará řadu nezbytných kroků. Kupující má dnes díky velké nabídce z čeho vybírat a je velmi náročný. Proto má rád s sebou makléře, který pro něj pracuje a pomůže mu s rozhodnutím.