09. 12. 2018
Subjekty:
Asociace českých stavebních spořitelen
Rostoucí úrokové sazby zvedají oblibu spořicích produktů, ukázal Barometr obliby spoření v posledním čtvrtletí 2018
V posledním čtvrtletí roku poskočila průměrná obliba všech spořicích produktů o půldruhého procentního bodu, přitom si žádný nepohoršil, což se stalo vůbec poprvé. Na prvním místě se už třetím rokem drží stavebko, druhé je doplňkové penzijní spoření, které si oproti minulému barometru polepšilo nejvíce, o tři procentní body.
„Většina lidí má tendenci reagovat podvědomě spíše na absolutní čísla. Postupné zvyšování sazeb proto podporuje růst obliby produktů, které jsou na nich založeny. Češi jsou zároveň konzervativní: pětina lidí nechává ráda peníze doma ‚v matraci‘, necelé polovině vyhovují spořicí účty. S tím souvisí také pevná obliba stavebka, které se dlouhodobě drží nad 55 procenty,“ říká tajemník AČSS Jiří Šedivý.
Barometr obliby spoření zkoumá preference Čechů při ukládání peněz. Každé čtvrtletí se ho účastní tisíc respondentů. Výsledky neukazují, kolik lidí má jaký produkt, ale jaké procento Čechů považuje danou možnost za zajímavou pro uložení peněz.
(Zdroj: IBRS, N=1000; statistická chyba: max. 2,6 %)
Bez ohledu na to, jak Vy sami v tuto chvíli spoříte, uveďte prosím, kterou z těchto možností ukládání nebo spoření peněz považujete nyní za obzvláště zajímavou? |
„Tři roky sledujeme preference Čechů ohledně spoření. Spořicí produkty se rozdělily do tří skupin: tu první tvoří samotné stavebko, jediný produkt s nadpoloviční oblibou. Ve druhé skupině následují penzijní spoření, spořicí konto a drahé kovy. Jejich podpora se pohybuje nad 40 %. Ostatní možnosti spoření se povětšinou obtížně dostávají přes třetinovou hranici,“ dodává Jiří Šedivý, tajemník asociace.