08. 02. 2022
Společnost Prochazka & Partners vyjednala v roce 2021 rekordní objem nájemních závazků v hodnotě 3 miliard Kč
Společnost Prochazka & Partners hlásí rekordní rok. Za zrychleným tempem růstu stojí nejen vliv covid-19, během kterého se většina kancelářských firem snaží ušetřit v rámci svých nájemních a investičních závazků, ale také výrazné množství úspěchů v oblasti průmyslových nemovitostí. Klienti si tak stále více cení role nezávislého poradce, který je zastupuje v jednání s developery či vlastníky nemovitostí, ale navíc dokáže nabídnout i služby v oblasti architektury a projektového managementu, včetně služeb cost managementu, tendrování a vedení stavebních zakázek. Zatímco v oblasti industriálních nemovitostí je přejednána s poradcem jen zhruba třetina všech transakcí, v sektoru kanceláří je to pak drtivá většina.
„Na trhu industriálních nemovitostí, který loni zažíval rekordní růst, mají developeři a pronajímatelé určitě informační a vyjednávací převahu. Výhodou nás jako poradců je tak nejen detailní znalost trhu a vylepšení vyjednávací pozici nájemce, ale také komplexita nabízených služeb, a to včetně technického poradenství, které standardně poskytujeme i v rámci našich poradenských služeb. Tím jsme i v dnešní době schopni zajistit pro klienty výhodnější nájemní závazky. Technické služby klienti využijí např. při výstavbě, rekonstrukci či tzv. reinstatementu, tedy uvedení prostor do původního stavu po ukončení nájmu a tím dosahují další optimalizace nákladů. I díky tomu jsme v loňském roce významně navýšili náš podíl na průmyslovém trhu,“ říká Petr Narwa, Head of Transaction & Consulting Services.
V oblasti kanceláří se již stalo standardem, že nájemci využívají služeb poradců a je opravdu minimum transakcí, které se domluví napřímo mezi pronajímatelem a nájemcem. Důvody jsou nasnadě – schopný poradce dokáže ušetřit minimálně 20 % nákladů z nájemních závazků. Tyto úspory jsou výsledkem vyjednání lepších nájemních podmínek, nicméně mnoho klientů může pak generovat další úspory např. při zavádění hybridního pracovního modelu. Poradenství v oblasti efektivního využití kancelářských prostor tzv. workplace strategy se tak v loňském roce stalo další součástí služeb v sektoru kanceláří v Prochazka & Partners.
„V kancelářském prostředí se skladba našich služeb významně odvíjí od aktuálně převažující ekonomické situace v zemi. Zatímco během konjunktury převažují expanze a stěhování do nových prostor, v krizových letech, jakým byl pro kanceláře i rok 2021, pak převažuje hledání nájemních a investičních úspor, a firmy tak častěji zůstávají ve stejných prostorech i na další nájemní období. Fenoménem loňského roku pak byly určitě podnájmy vlastních prostor třetí straně a zavádění tzv. hybridní režimu a snižování počtu pracovních stanic na počet zaměstnanců, díky čemuž firmy zbytečně neplatí za nevyužívané metry svých kanceláří,“ říká Radek Procházka, Managing Partner společnosti Prochazka & Partners.