08. 03. 2024
Strach a neopodstatněné obavy ze změny dodavatele energií mohou stát desítky tisíc v rodinném rozpočtu
Strach ze změny je často způsoben nedostatkem informací a obavami z možných komplikací. Mnoho lidí se i v dnešní době obává, že přechod na jiného dodavatele bude složitý a zdlouhavý. Nebo že nový dodavatel nebude spolehlivý, případně se obávají přerušení dodávek elektřiny či plynu. Občas se objeví i argumentace ve stylu „nechci vykopávat trubky a dávat tam nové“. Tyto obavy jsou však neopodstatněné. Proces změny dodavatele je v dnešní době většinou jednoduchý a každý měsíc jím projde několik desítek tisíc domácností.
Dopady finančního přeplácení
„Nevýhodné smlouvy a vysoké tarify přitom mohou ročně stát domácnosti desítky tisíc korun navíc. Například rozdíl mezi nejvyššími a nejnižšími tarify elektřiny je přibližně 2.000 Kč za 1 MWh. To představuje několik tisíc korun ročně na domácnost v závislosti na spotřebě. I malá spotřeba, okolo 3 MWh, tak může přinést rozdíl 6.000 Kč za rok. A protože nejběžnější smlouva je na 2 roky, může domácnost i na malé spotřebě elektřiny ušetřit 12.000 Kč,“ říká Lukáš Kaňok, ředitel sekce Energo společnosti Kalkulátor.cz.
U ohřívání vody elektřinou se spotřeba pohybuje okolo 8 MWh a tak se dá, za dobu jedné smlouvy, ušetřit 32.000 Kč. A kdo doma topí elektrokotlem a má spotřebu okolo 20 MWh, ušetří za 2 roky 80.000 Kč. Občas vidíme ještě jeden fenomén – něco jako „jsem u nich už 20 let, tak proč bych to měnil?”. Zde jeden příklad za všechny. Pan Petr má větší dům, u domu bazén, vířivku. Jeho roční spotřeba elektřiny je dnes těžko uvěřitelných 30 MWh. A je již 25 let u stále stejného dodavatele. Ten mu nyní poslal dopis, ve kterém mu oznamuje, že jeho nové zálohy budou 17.500 Kč měsíčně. To dělá 200.000 Kč za rok. A jen kvůli tomu, že chce být pořád u toho jednoho stejného dodavatele? Přitom by mohl mít cenu o téměř 60.000 za rok nižší. U smlouvy na 2 roky by tak ušetřil obrovskou částku, 120.000 Kč.
Jaké jsou nejčastější obavy?
„Nejčastějším důvodem bývá malé povědomí o tom, kolik mohou lidé změnou ušetřit. Po kalkulaci se pak často diví, jak velké rozdíly v cenách jsou a na dodavatele se pak zlobí. Druhým důvodem je strach z toho, co změna jako taková vlastně obnáší. Co mám udělat, abych dodavatele změnil a co tím riskuji. Bude mi elektřina fungovat dál, anebo mě čeká nějaký výpadek. Lidé často mění třeba poskytovatele mobilních služeb a tam jsou zvyklí na to, že musí měnit SIM kartu a od půlnoci jim mobil několik hodin nefunguje. Proto se bojí změnit dodavatele elektřiny, aby to nedopadlo podobně,“ říká Lukáš Kaňok, ředitel sekce Energo společnosti Kalkulátor.cz.
Závěr a doporučení
Jsou to naše peníze a ty nemusíme platit někomu zbytečně. Stačí se více informovat, spočítat si úsporu a nebát se změny. Tu mimochodem udělá každý rok několik set tisíc lidí, takže nebudete průkopníky nějaké novinky, naopak je připravený velmi precizní proces, díky kterému je změna dodavatele pro koncového zákazníka velmi snadná a bezproblémová. Navíc je možné obrátit se na specialisty, kteří zákazníkovi s celým procesem zdarma pomohou a zákazník si tak jen vybere, a pak podepíše smlouvu u nového dodavatele.