Zatímco v Praze a Středočeském kraji připadá na jednu poptávku hypotečního úvěru pět až šest nabídek a hypoteční makléři musí bojovat o každou hypotéku, v Ústeckém a Moravskoslezském kraji finanční poradci nechávají bez povšimnutí žádosti o téměř dvoumilionové úvěry. Na severu Moravy a ve Slezsku klient na svoji poptávku získá od hypotečních makléřů v průměru 1,8 nabídky, v severních Čechách dokonce pouze 1,3 nabídky – vyplývá to z analýzy transakcí zrealizovaných prostřednictvím internetového tržiště s hypotékami honzovahypoteka.cz. „S rostoucím objemem poptávané hypotéky sice počet nabídek obvykle o něco stoupá, ale pokud je makléř profesionál, reaguje na každou poptávku. A v době, kdy se hypoteční trh propadl o 40 procent, to platí dvojnásobně,“ říká Jiří Paták, ředitel hypotečního serveru honzovahypoteka.cz.
Průměrný počet nabídek na 1 poptávku a průměrný objem hypotéky |
||||
Kraj |
Počet nabídek |
Průměrná výše v mil. Kč |
||
Praha |
5,6 |
3,2 |
||
Středočeský |
4,9 |
2,8 |
||
Jihomoravský |
2,5 |
1,9 |
||
Ústecký |
1,3 |
1,3 |
||
Moravskoslezský |
1,8 |
1,7 |
||
Provize ve výši až 34 000 korun jsou pro makléře z regionů nezajímavé
INFO BOX: · Analýza vychází z šetření mezi 179 uživateli hypotečního tržiště honzovahypoteka.cz, kteří si přes server sjednali hypotéku. · Průměrná úroková sazba – takzvaný MARKET INDEX – v říjnu činila 5,24 procenta, což je o 0,06 procenta méně než v předcházejícím měsíci a o 0,39 procenta méně než běžná sazba na trhu. · Objem poptávaných hypoték dosáhl 965 milionů korun a zrealizovány byly obchody v objemu 131 milionů korun. · Společnost honzovahypoteka.cz, s. r. o. je provozovatelem tržiště a do konkurenčního boje mezi poskytovateli hypoték nezasahuje. Data proto odrážejí skutečnou situaci na trhu hypoték. |
V případě úvěrů, potažmo provizí pro zprostředkovatele rozhodně nejde o zanedbatelné částky. „Průměrná výše poptávané hypotéky v Ústeckém kraji dosahuje 1,3 milionu korun, v Moravskoslezském dokonce 1,7 milionu korun. Provize z jediného obchodu tak může dosáhnout 26 000 až 34 000 korun,“ vypočítává Jiří Paták.
Pasivita makléřů je zarážející i vzhledem k tomu, že oba tyto kraje se vyznačují vůbec nejvyšší mírou nezaměstnanosti v České republice – podle dat ČSÚ za 3. čtvrtletí 2009 je v Moravskoslezském kraji bez práce 11,75 procenta obyvatel, a v Ústeckém kraji dokonce 13,01 procenta. „Někteří makléři jsou zhýčkaní hypotečním boomem z předchozích let. Zvykli si na to, že klienti stáli u jejich dveří fronty a oni nemuseli své služby aktivně nabízet. Tato doba je však pryč a je jen otázkou času, kdy i na tyto makléře krize tvrdě dopadne,“ vysvětluje Paták.
Žadatelům z regionů se vyplatí obrátit na poradce z větších měst, třeba Prahy
Z převisu poptávky nad nabídkou v některých krajích mohou těžit jak žadatelé o hypotéku, tak sami finanční poradci. „Převis poptávky vytváří velký prostor pro makléře z jiných regionů nebo šikovné poradce začátečníky. Vyřídit klientovi žádost o hypotéku je otázkou jedné, maximálně dvou osobních schůzek, většinu věcí lze komunikovat přes telefon nebo e-mail,“ říká Jiří Paták.
Mimopražským klientům se zase může vyplatit svoji poptávku směřovat na makléře působící v Praze a Středočeském kraji, kde se o zákazníky tvrdě bojuje. Mohou tak získat lepší podmínky úvěru a celkově na poplatcích a provizi ušetřit desetitisíce až statisíce korun. Server honzovahypoteka.cz umožňuje oslovit s poptávkou i konkrétní makléře, vodítkem může být unikátní systém jejich hodnocení. „Systém funguje podobně jako u obchodníků na internetu nebo na internetových aukcích – po uzavření úvěrové smlouvy klient práci svého poradce ohodnotí a hodnocení je pak dostupné všem návštěvníkům serveru,“ dodává Jiří Paták.
· TOP 5 nejaktivnějších bank tvoří UniCredit Bank, Česká spořitelna, Raiffeisen stavební spořitelna, Modrá pyramida a Komerční banka · Největší zájem o hypotéky je v Praze a ve Středočeském kraji, následují Jihomoravský, Moravskoslezský a Plzeňský kraj. · Poradcem měsíce je Elena Juricová s hodnocením 97 procent ze společnosti Clever CZ s.r.o. |
Přes 80 procent Čechů si kupuje hypotéku přes internet
Internet Češi využívají pro finanční transakce stále častěji. Analýza serveru honzovahypoteka.cz potvrdila, že to platí i v případě hypoték. Více než třetina (37 procent) zájemců o hypoteční úvěr se nejprve obrací na vlastní banku, necelá čtvrtina (23 procent) fyzicky obejde více bank a 29 procent poptá vhodný hypoteční úvěr u svého finančního poradce. „Dříve nebo později však většina zájemců o hypoteční úvěr (81 procent) skončí na internetu,“ konstatuje Jiří Paták. Přitom 19 procent žadatelů svoji poptávku zadává rovnou prostřednictvím internetového tržiště s hypotékami honzovahypoteka.cz. Zde jsou na jednom místě zastoupeny všechny banky, které v Česku poskytují hypoteční úvěry a úvěry ze stavebního spoření (viz TOP 5 nejaktivnějších bank v info boxu).
Hypotéku jsem řešil (uživatel mohl zvolit více možností) |
% |
Ve své bance |
37 |
V jiné bance |
23 |
U svého finančního poradce |
29 |
Na různých on-line serverech |
81 |
Jen přes server honzovahypoteka.cz |
19 |
Důvodem, proč tolik lidí hledá hypotéku na nejrůznějších on-line hypotečních serverech, je nízká úroveň finančního poradenství. „Bohužel ne každý makléř umí hypotéky prodávat, banky nejsou schopné si svoje klienty udržet a v cizí bance žadatel často končí u nekompetentního poradce na přepážce. Na jednu stranu je trh přesycený finančními poradci, ale na stranu druhou jen málo z nich jsou opravdu odborníci,“ vysvětluje Jiří Paták
Žadatelé si hypotéku vybírají hlavně podle kvality informací a výše úroku
„Překvapivě je při výběru hypotéky pro žadatele důležitější kvalita informací o hypotéce a teprve až pak výše úrokové sazby,“ říká Jiří Paták. Kompletnost a přehlednost poskytnutých informací označilo za nejdůležitější kritérium výběru 76 procent žadatelů o hypoteční úvěr. Druhým podstatným faktorem při výběru optimálního hypotečního úvěru je výše úrokové sazby, kterou jako důležitou označilo 42 procent respondentů.
„Prakticky stejně významné jako úrok je dobré jméno poskytovatele úvěru, tedy banky nebo finančního poradce – podle něj si hypotéku vybírá 36 procent žadatelů,“ uzavírá Jiří Paták, ředitel hypotečního serveru honzovahypoteka.cz. Za nejméně důležité respondenti označili doplňkové služby (26 procent), jako je například zajištění odhadu, právní poradenství nebo pojištění a rychlost nabídnutého řešení (23 procent).
Který faktor byl pro Vás při výběru hypotéky podstatný? (uživatel mohl zvolit více možností) |
||||
Rychlost nabídnutého řešení |
23 |
|||
Kompletnost a přehlednost poskytnutých informací |
76 |
|||
Úrok a jen úrok |
42 |
|||
Návazné služby, slevy a bonusy |
26 |
|||
Renomé poradce/banky |
36 |