14. 03. 2018
Subjekty:
Raiffeisen stavební spořitelna
Zlaté ručičky: Tři z pěti Čechů se považují za kutily
Češi rádi a často kutí, a to muži i ženy srovnatelnou měrou. Jde o celonárodní kratochvíli provozovanou napříč všemi socioekonomickými skupinami, jak vyplývá z průzkumu Raiffeisen stavební spořitelny.
V rámci výzkumu Raiffeisen stavební spořitelny oslovila agentura NMS Market Research tisíc Čechů a Češek s otázkou, zda se považují za kutily. 24 procent mužů a 13 procent žen odpovědělo, že rozhodně ano, přičemž „spíše ano“ odpověděli dva z pěti dotázaných. Záporně se vyjádřilo 33 procent mužů a 45 procent žen. Poměr kutilů kolem 60 procent zůstává zachován napříč věkovými i příjmovými skupinami.
Typickým všeumělem je člověk nad 55 let, který žije v rodinném domě. Mladší lidé se doma do různých oprav a úprav pouští méně často, stejně jako obyvatelé paneláků. Několikrát za týden kutí 16 procent respondentů. Několikrát za měsíc se do práce v domě či na bytě pustí dva z pěti dotázaných.
„Kutilství jako typicky český fenomén kvete i v jednadvacátém století. Stojí přitom za pozornost, že vylepšování domácnosti se věnují muži i ženy srovnatelnou měrou,“ říká Lenka Molnárová z Raiffeisen stavební spořitelny, a dodává: „Více než 60 procent respondentů se už někdy při kutění zranilo. Přesto se mezi lidmi stále jedná o oblíbenou činnost, kterou si zpestřují svůj volný čas.“
Zajímavé jsou i odpovědi na otázku, kde respondenti hledají inspiraci. Jednoznačně nejoblíbenějším zdrojem je internet, s odstupem potom přátelé či známí. Cenné tipy a návody lidé také čerpají z tematických pořadů v televizi nebo z časopisů.
Zdroj dat: NMS Market Research, reprezentativní vzorek internetové populace ve věku 18 až 65 let, 1 000 respondentů